Waterschapsenergie Xtra
Het Waterschap Rivierenland heeft een vraag aan Nudge gesteld (2011): de zuiveringsinstallatie wekt niet alleen genoeg energie op in het zuiveringsproces om energieneutraal te draaien, er is zelfs energie over. Hoe kunnen waterschappen deze energie (gas, electriciteit en warmte) inzetten en aan welk doel zouden ze de energie het beste kunnen besteden?
Er zijn op deze vraag een aantal echt inhoudelijke reacties gekomen: praktisch haalbaar, gerichte toepassing, water-gerelateerd. Dit forum is inmiddels gesloten (2012), maar omdat de vraag ook bij andere waterschappen misschien aan de orde komt in de toekomst, blijven de reacties zichtbaar.
-
Water4water
De overtollige energie kan verkocht worden aan een (groene) energieleverancier.
Als de opbrengst niet nodig is om de eigen begroting sluitend te maken kan dat geld gedoneerd worden aan het UNICEF Waterproject of UNICEF Water4life.10 stemmen -
Eerst moet duidelijk zijn in welke vorm die energie nu 'aanwezig' is.
Het blijft voor mij onduidelijk wat er momenteel dan met die 'overtollige' energie gebeurt.
In welke vorm hebben ze die energie 'over'?
Gas? Wordt dat nu dan maar gewoon losgelaten in de lucht?
Elektriciteit? Dat kan toch teruggeleverd worden? Indien er meer elektriciteit over is dan bedrijfsmatig teruggeleverd mag worden, (niet bij Greenchoice overigens, dacht ik), dan snap ik de vraagstelling.
En als het warmte is, dan zou ik graag wat meer geografische gegevens van het betreffende complex willen weten. Warmte kan enkel over niet al te lange afstanden getransporteerd worden.Voor een echt inhoudelijke benadering van deze vraag zal… meer
1 stem -
synergie met mogelijke lokale toepassingen
Het transporteren van warmte of gas kan een dure aangelegenheid zijn. Voor kleine schaal, bv waterzuivering, zijn de investeringskosten voor transport van warmte (meestal water of stoom) of opwaarderen van gas hoog. Wanneer er reeds geen gasgestookte centrale (ook gasmotoren) aanwezig zijn dan kunnen deze investeringen ook erg hoog zijn.
Als strategie raad ik aan om de volgende stappen te volgen:
1. nagaan wat de mogelijke synergie met lokale bedrijven is, warmte of gebruik van niet opgewaardeerd gas
2. bij productie van elektriciteit, restwarmte afname in omgeving nagaan en evaluatie van directe verkoop dmv eigen net aan lokale bedrijvenNaar… meer
1 stem -
gas
Aangenomen dat de energie in eerste instantie vrijkomt als gas bij vergisting van afval uit de waterstroom, kan er ook voor gekozen worden op dit moment gas af te tappen, om gas-aangedreven voertuigen of installaties mee te vullen. Dit scheelt weer efficientie, maar heeft waarschijnlijk als nadeel dat geinvesteerd moet worden in installlaties en het schoonmaken van het gas?
8 stemmen -
electrische auto's opladen
Met de overgebleven electriciteit, kunnen de electrische auto's van medewerkers of het waterschap zelf op het werk opgeladen worden! Dit scheelt zoeken naar een laadstation in de buurt en/of thuis een lader aanleggen. En het scheelt behoorlijk in de effectieve CO2-footprint van het waterschap!
15 stemmen -
Sportverenigingen
Het werk van de waterschappen is nog te weinig bekend bij burgers. Juist bij sportverenigingen komen burgers samen. Door energie uit water tegen laag tarief aan de verenigingen te verkopen wordt een dubbele duurzame doelstelling bereikt: duurzame energie voor een duurzame samenleving.
Hak van Nispen
SME Advies2 stemmen -
watertaak
Gewoon lekker inzetten binnen de sector, want voorlopig kunnen we nog lang niet genoeg energie uit het afvalwater halen om te voldoen aan de energiebehoefte van onze kerntaken. En eerst maar eens zelfvoorzienend worden da's namelijk pas knap!
15 stemmen -
verwarming
Er is energie over, maar welke vorm heeft die? Electriciteit? Gas, Warmte? In de eerste twee gevallen lijkt me teruglevering (verkoop) aan het net het meest voordehand liggend. In het geval van warmte zouden de kantoren van het waterschap ermee verwarmd kunnen worden, en/of een (kleinschalige) stadsverwarming in het leven worden geroepen. Ik geef toe: dit is geen eenvoudige toepassing maar wel een hele groene. Veel energie is nodig (en gaat verloren) in de vorm van warmte: verwarming van verblijfsplaatsen van mensen, ter bereiding van eten of schoonmaak/sanitair. Als die warmte nuttig getransporteerd kan worden lijkt me dit een hele… meer
10 stemmen -
om waterstof te produceren
Water (H2O) kan met behulp van elektrolize omgezet worden in waterstof (H2). De overtollige energie die het waterbedrijf produceert kan hiermee worden opgeslagen als schone brandstof. Misschien op het moment nog niet de meest economische oplossing, maar wel een die geen vervuiling veroorzaakt. Lijkt mij vooral belangrijk op een plek waar men zich bezig houdt met drinkwater.
6 stemmen -
Zelfvoorzienend maken waterveiligheidstaak
Het waterschap heeft ook nog die andere belangrijke taak: onze voeten droog houden, dat is een belangrijke drager voor welhaast al onze economische activiteiten. Al die gemalen en stuwen hebben energie nodig. Het zal nooit genoeg zijn maar draagt bij aan een opmars naar het zelfvoorzienend worden. Kortom zelf gebruiken en kijken of eventuele restwarmte zinnig kan worden ingezet.
28 stemmen -
biostroom, decentraal, warmte, wkk
Met een gasmotor of turbine wordt het gas omgezet in warmte en vooral duurzame elektriciteit, dat gaat het net op.
Evt kan de installatie geëxploiteerd worden door een coöperatie van burgers, die er ook in investeren, ze hebben dan gratis stroom, voor hun investering.
Of de warmte goed benut kan worden hangt af van en evt afnemer.10 stemmen