Suggesties voor nudges
Op de broedplaats kan iedereen ideeën, tips en suggesties voor een nudge plaatsen. Maak je idee zo concreet, constructief en informatief mogelijk. Anderen kunnen jouw idee steunen door erop te stemmen (stemknop), vragen stellen of aanvullen (klik op reacties). Discussie, interactie is welkom.
Als je een trefwoord intypt, start automatisch een zoekactie. Bestaat er al een idee dat op het jouwe lijkt, voeg je suggestie dan in een reactie toe en versterk zo het bestaande idee.
-
Studenten Herbestemmen Duurzaam
De enorme leegstand in het centrum van Rotterdam en de niet-duurzame leefomstandigheden van studenten (waaronder mijn eigen woonsituatie) moeten wij met een breed integraal collectief van studenten tegen gaan. Ik wil een bestaand leegstaand pand herbestemmen en ombouwen tot een self-sustaining 0-impact studentenhuis.
Ik zelf ben Architectuur student aan de Academie van Bouwkunst en wil een zo breed mogelijk team samenstellen om dit te realiseren. Te denken valt bijvoorbeeld aan studenten biologie, bouwfysica, marketing en industrial design. Eigenlijk maakt het niet uit, zolang we dezelfde idealen hebben. Verder kan iedereen die zich hiervoor wil inzetten zichzelf aanmelden. Het is nog… meer
3 stemmen -
Piet Paulusma en de was buiten drogen
Wie kan contacten maken met SBS 6 en Piet Paulusma?
Hij vertelt elke dag of het goed wandel/tuin/zeil weer is en geeft daarvoor een cijfer. Kan hij Nederland ook vertellen of het BUITEN-WAS-DROOG-WEER is? Ikzelf hang de (schone)was zeer veel buiten.
Het verbaast me altijd weer dat de verticaal hangende was bijna geen regen opvangt en toch aan het einde van de dag meestal droog is. Gelukkig hoef ik de droogtrommel bijna nooit meer te gebruiken.1 stem
AdminJosien
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
Zie ook deze suggestie ‘wasweerbericht’: http://broedplaats.nudge.nl/forums/84737-suggesties-voor-nudges/suggestions/2708930-wasweerbericht
-
ledverlichting fiets
Geconfronteerd met de nodige afgedankte gsm's (lithium accu) en het geregeld moeten vervangen van de 2x 1,5V voeding fietsverlichting is het idee ontstaan de afgedankte gsm-accu (>3V) op de fiets te monteren (enig knutselwerk). Opladen kan eenvoudig op een zonnige dag met een solarcharger voor gsm of mp3-speler, een solio of A-solar bijvoorbeeld. Vele uren fietsplezier en gratis!
1 stem -
Weggooien winkels en horeca verbieden
Verbiedt de winkels, supermarkten en horeca bedrijven zomaar voeding weg te gooien. Er wordt zo onwijs veel weggegooid wat gewoon nog te eten is, of anders te composteren is. Al belandt het maar bij een daklozencentrum of laat het op eigen risico afhalen.
Eten weggooien is gewoon zonde. Deze initiatieven zij niet mogelijk zonder het aanpassen van de wet, waarin naar mijn informatie is opgenomen dat levensmiddelen niet langer dan een x-periode aangeboden mogen worden voor de verkoop. Bijv. de saucijsenbroodjes op een warmhoudplaatje, of de taart bij de bakker (die 2 dagen daarna nog prima te eten is, terwijl… meer
8 stemmen -
Duurzame transportsector
Voor zover ik weet, rijden alle vrachtwagens die onze supermarkten bevoorraden op diesel. Dat kan natuurlijk een stukje duurzamer, door ze bijvoorbeeld op bio-ethanol te laten rijden. Ook denk ik dat het ontwerp voor de vrachtwagens slimmer kan zodat ze minder weerstand hebben en zuiniger kunnen rijden. Ook kan er nog een boel bijgeschaafd worden aan de rijstijl van sommige chauffeurs. Ik neem aan dat de transportsector zelf ook ziet dat de brandstof waar ze alles op doet steeds schaarser wordt, maar over alternatieven hoor ik uit deze sector niets. Op deze manier verder kan niet, dus lijkt het mij… meer
1 stem -
spa
Ook als er alleen Spa besteld kan worden en geen kraanwater, toch kraanwater bestellen en dezelfde prijs aanbieden te betalen. Kijk eens hoe er gereageerd wordt.... Mijn ervaring is positief in verschillende varianten.
4 stemmen -
1 miljoen extra bomen in Nederland
Laten we (net als in België) een campagne gaan voeren voor 1 miljoen extra bomen. Diverse organisaties zoals VBV,(Vereniging voor Bos in Vlaanderen) en ANB (Agentschap voor Natuur en Bos) en UGent1010 (een studenteninitiatief ter promotie van een duurzamer Milieu werken hieraan mee. Zie ook www.1miljoenbomen.be
9 stemmen -
Bouw van 23 earthships/aardehuizen in Olst van start! Wie doet er mee?
Zes jaar pionieren, door de groep toekomstige bewoners en nu is het zo ver! Op 1 mei start de bouw van 23 zelfvoorzienende woningen, aardehuizen genaamd, deels met afvalmaterialen zoals autobanden. Er hebben zich al veel vrijwilligers gemeld. Wie doet er mee? Kijk op www.aardehuis.nl
1 stem -
eetbare vruchten fruit stad stadspark stadstuinen
In Sevilla hangen de bomen vol met eetbare sinaasappels en dit bracht mij op een idee: Waarom hebben zorgen gemeentes er niet voor dat de bomen in de straten en parken eetbare vruchten hebben. of specifiek geselecteerde parken met alleen maar eetbare vruchten (bramen, appels peren, frambozen, aardbeien etc) Op deze manier heb je biologische, regionale vruchten waarbij je ook nog eens bij kan dragen aan het vergroenen van de steden.
4 stemmen
AdminAgaath
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
Beste Joost, er zijn al veel initiatieven! Zie http://broedplaats.nudge.nl/forums/84737-suggesties-voor-nudges/suggestions/1921807-al-het-openbaar-groen-eetbaar-en-gebruik-braakligg
-
batterij oplader hoortoestel batterijtjes
Ik heb sinds 2 jaar 2 hoortoestellen met daarbij een oplader voor de batterijtjes, zodat ik niets steeds de batterijtjes weg hoef te gooien, ik heb al gemerkt, dat die oplader niet vaak door de audicien aanbevolen wordt, logisch, dan verkoopt hij geen batterijtjes meer, de aanschaf ervan is niet goedkoop, ik betaalde € 169,-- voor een Siemens apparaat, maar wel zéér milieuvriendelijk en ook zeer makkelijk in het gebruik, je zet de hoortoestellen er 's-avonds in en 's-morgens zijn ze weer vol. Nooit zomaar onverwacht leeg op een plaats, dat het ongelegen komt om ze te wisselen. Maar ook… meer
5 stemmen -
Ecotoerisme project
Ik ben een klein project in ecotoerisme in het Noorden van Tunesië aan het opzetten. Het is een bescheiden project om te proberen regionaal economisch belang, toerisme en milieuaspecten samen te brengen in een innovatief project. Het bestaat nu uit een stuk land van 10 hectare op slechts 300 meter van het strand en ik ben bezig een ontwerp te laten maken voor de ontwikkeling en de nodige vergunningen voor een eco-recreatie terrein. De grond ligt op 70 km van de luchthaven van Tunis, 60 km van de haven van Rades en 80 km van Hammamet. Nu zoek ik medewerking… meer
1 stem -
Fairduurzaming van ons handelen voor een Grenzeloos Gezonde wereld
In een tijd van mondialisering is gezondheid hier en elders onlosmakelijk met elkaar verbonden. De manier waarop wij handelen in de gezondheidszorg (en ook in andere sectoren) kan een impact hebben op gezondheid elders, en andersom.
Zo heeft de werving van zorgpersoneel uit landen met een groot tekort aan zorgverleners gevolgen voor het zorgstelsel van het land van herkomst. Vice versa kan een epidemie in een land met een zwak zorgstelsel resulteren in een pandemie die ook Nederland raakt.Iedereen kan zorg dragen voor een grenzeloos gezonde wereld. Denk aan verantwoord voorschrijfgedrag van antibiotica, het weren van onethisch geteste medicijnen,… meer
2 stemmen -
Hou je gasverbruik bij op MinderGas.nl
Ik heb een website ontwikkeld waarop mensen hun gasverbruik kunnen bijhouden. Je kan op eenvoudige wijze bepalen hoeveel effect een energiebesparende maatregel (woningisolatie, HR-ketel) heeft op je gasverbruik. Om seizoensinvloeden (milde versus zware winter) te minimaliseren, wordt het verbruik genormaliseerd naar m3/gewogen graaddag. Je kan ook je verbruik vergelijken met andere deelnemers met eenzelfde type huis, Zo zie je of je ten opzichte van anderen veel of weinig verbruikt. Uitleg op de site. De site is een initiatief van mijzelf, meedoen is gratis.
Ga naar: www.mindergas.nl3 stemmen -
Leen systeem plastic tassen
Er worden tegenwoordig in de supermarkten geen kleine plastic tasjes meer gratis meegegeven. In plaats daarvan kan je nog wel grote dikke plastic tassen kopen die je kan hergebruiken. Het probleem daarmee is dat je die plastic tas vaak vergeet mee te nemen of dat je uit je werk meteen boodschappen gaat doen en die tas dus helemaal niet hergebruikt maar weer een nieuwe koopt. Ik vraag me af of we er nou echt op vooruit zijn gegaan sinds er geen dunne plastic zakjes meer worden gegeven in de supermarkten.
Is het een idee om een leensysteem in te voeren.… meer4 stemmen
AdminJosien
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
Dag Sara, bedoel je misschien hetzelfde als deze nudge: ‘Vraag om een tassenbol’ http://nudge.nl/nudges/27
[het is een tophit onder de nudges] -
Nee, ik wil geen kassabon
Bij iedere pinbetaling of contante afrekening krijg ik de vraag of ik het bonnetje wil. Nee, ik wil geen bon. In alle gevallen is de bon al geprint en verdwijnt deze in de prullenbak. Totale waanzin. Kan dat nu niet anders?
Tel even mee. 16 miljoen Nederlanders, vergeet de helft. Blijven we met 8 miljoen consumenten over. Vergeet opnieuw de helft. 4 miljoen Nederlanders die, twee keer per week, ergens de vraag krijgen of ze de bon willen. Dat zijn 8 miljoen kassabonnetjes per week! Laat daarvan een kwart functioneel zijn. Die worden thuis bekeken en verdwijnen daarna in de… meer
64 stemmen -
Wassen met wasmagneten
Op verzoek hier herplaatsing van een zoekgeraakte Broedplaats-tip. Luuk Mulder: vijf jaar geleden, tijdens de eerste wasbeurt met zogenoemde wasmagneten, gaf mijn wasmachine een overdosering aan, de trommel stond vol schuim en moest er extra water bij. Dit was eenmalig. Behalve de was wordt dus ook de wasmachine schoon. Handwas is ook mogelijk.
Wasmagneten moeten eenmalig worden aangeschaft en vervangen een basiswasmiddel. Bonte was wordt goed schoon en fris (geurloos), witte was kan vergrauwen en blijft wit als er een schepje soda aan wordt toegevoegd.
Verdere informatie zou u bijvoorbeeld kunnen vinden op:
http://www.zokanhetook.net/milieu/wasmagneten.php
Of onder het zoekwoord: “wasmagneten”. Lees… meer5 stemmen -
kunst als medicijn
Medicijnen zijn ongezond en slecht voor het milieu. Help mee medicijngebruik te voorkomen of te verminderen door kunstbeleving.
Zie http://www.vitaalkunst.wordpress.com/1 stem -
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Elke werknemer levert 1 vrije dag in om vrijwilligerswerk te doen. De werkgever levert voor elke vrijwilligersdag een 'Waarde bijdrage' aan de betreffende organisatie in een donatie, sponsoring, kennisbijdrage etc.
5 stemmen -
Energieneutraal wonen, doe-het-zelf voorbeeld
Wij hebben onze woning energie(kosten)-neutraal gemaakt met behulp van zonnepanelen en een warmtepomp. Er kan al veel meer dan mensen denken! Geen energierekening meer...Helaas wordt er meer gepraat dan gedaan. Hoe het dus ook kan? Zie:
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html4 stemmen -
proef-lokaal fietsroutes
Ik ben begonnen met het organiseren van fietstochten waarbij fietsers afstappen bij diverse Veluwse erven en daar streekproducten ophalen. Dus honing van de imker, kropje sla van de biologische zorgboerderij, lamsvlees van de biologische slachter. Aan het eind van de route wordt er een menu gekookt van de oogst uit de fietstas. Waar mogelijk kies ik voor biologisch, als dat niet langs de route kan dan zijn ingredienten in ieder geval lokaal geproduceerd en van het seizoen. Afhankelijk van de route is het ook de ene keer een chique restaurant dat het menu verzorgt, de andere keer een stichting met… meer
5 stemmen