Suggesties voor nudges

Op de broedplaats kan iedereen ideeën, tips en suggesties voor een nudge plaatsen. Maak je idee zo concreet, constructief en informatief mogelijk. Anderen kunnen jouw idee steunen door erop te stemmen (stemknop), vragen stellen of aanvullen (klik op opmerkingen). Discussie, interactie is welkom.
Als je een trefwoord intypt, start automatisch een zoekactie. Bestaat er al een idee dat op het jouwe lijkt, voeg je suggestie dan in een reactie toe en versterk zo het bestaande idee.

Suggestie voor de volgende nudge ...

Je hebt al je stemmen gebruikt en je kunt daardoor geen ​​nieuw idee plaatsen. Je kunt wel nog steeds zoeken en reageren op bestaande ideeën.

Er zijn twee manieren om meer stemmen te krijgen:

• Wanneer een beheerder een idee sluit waarop je hebt gestemd, zul je de stemmen van dat idee terugkrijgen.
  • U kunt uw uitgedeelde stemmen van een open idee nog verwijderen.
  • To see ideas you have already voted on, select the “My feedback” filter and select “My open ideas”.
(denken…)
Reset

Voer jouw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

Als een soort gelijk idee al bestaat, kunt deze stemmen geven en een opmerking plaatsen.

Als het niet bestaat, kun je je idee plaatsen zodat anderen erop kunnen stemmen.

Voer jouw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

• Hot ideas
  • Top ideas
  • New ideas
    1. Standby apparatuur in bedrijven

Ik wil er voor gaan om bedrijven te informeren over hoe stroom te bezuinigen op IT apparatuur na kantoortijd. Een stukje awareness. Los van dat het licht uit gaat is het heel gemakkelijk om samen met het personeel er voor te zorgen dat iedereen zijn PC uitzet, schermen uitzet en de printer uitzet. (is zelfs te automatiseren) De telefoon laders uit het stopcontact gehaald worden, zelfs die grote koffieapparaten zouden s'nachts uit kunnen. En ook eens door een server ruimte te wandelen. Hoe vaak staat er niet oude apparatuur die niet meer gebruikt wordt voor niets stroom te vreten. Met… meer

1 stem
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google
      I agree to the terms of service

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
      You have left! (?) (denken…)
    2. de Milieukist: milieu-wijzer lespakket over producten

Lespakket over grondstoffen, verpakkingen, energieverbruik, vervoer enzo, zie www.stichtingstam.nl. Leerlingen kunnen spelenderwijs kennis nemen van hoe en wat van zelfgekozen producten en het waarom van de alternatieven. Boeken, lijsten en hoe informatie te vergaren worden erbij geleverd. Scholen zouden op de hoogte moeten zijn van dit lespakket, prima aanvulling!

3 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
    3. licht in kantoorpanden 's avonds UIT

Om flink energie te besparen zouden we zoveel mogelijk bedrijven moeten stimuleren om het licht 's avonds in de kantoor- en bedrijfspanden uit te doen. Het is onbegrijpelijk dat zoveel bedrijven praten over duurzaamheid en ondertussen wel 's avonds de lichten laten branden in hun grote panden. Een herkenbaar voorbeeld is de Zuidas langs de A10 in Amsterdam, hier brandt vaak het licht, terwijl er geen mensen werkzaam zijn. Mijn idee zou zijn om collectief, bijvoorbeeld via Nudge, deze bedrijven aan te sporen dit beleid aan te passen. Een positieve vermelding op de Nudge-site, indien men meewerkt, zou wellicht een… meer

4 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    4. faire melk

Koop DeFaireMelk als je van chocolademelk houdt. Deze is gemaakt van fair trade rietsuiker en chocolade en van melk van koeien die nog buiten komen. De boeren krijgen 10 cent extra waarmee ze wel aan extra eisen moeten voldoen. Deelnemende boeren zijn lid van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) en/of van de Dutch Dairymen Board (DDB). Deze boeren streven in Nederland en in Europa naar een eerlijke zuivelmarkt en een kostendekkende melkprijs. Zij willen dat koeien in de wei blijven, en dat er in Nederland ruimte blijft voor gezinsbedrijven. Ook willen zij dat collega’s in derdewereldlanden niet de dupe worden… meer

1 stem
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    5. Buitenverlichting terugdringen

In het kader van de veiligheid en het keurmerk veilig wonen, worden veel (huur)woningen in mijn omgeving uitgerust met buitenverlichting. Gevolg: steeds meer buitenverlichting die de hele nacht brandt en daardoor een toename van lichtvervuiling en energieverbruik.

Er zou samen met woningbouwverenigingen eens serieus gekeken moeten worden in hoeverre al deze verlichting echt veiligheid brengt en of dit niet op een andere duurzamere manier kan worden bereikt.

6 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    6. Energiecollectief consumentenbond

Energiecollectief van de consumentenbond zou alleen maar voor groene stroom en groen gas moeten gelden.

3 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)

Dit roept nogal wat vragen op. Even voor het perspectief van alle nudgers (ook diegenen die niet lid zijn van de consumentenbond, kennelijk): wat is het onderwerp, wat kunnen nudgers doen – in hun eigen situatie/ plaats/ regio?

7. zwerfafval of statiegeld...

Het Kabinet wil binnenkort het statiegeld op grote plastic flessen afschaffen. Veel gemeenten willen juist kleine plastic flesjes en blikjes óók onder de statiegeldregeling.
      Staatssecretaris Atsma (Milieu) overlegt op 7 maart 2012 met de vaste commissie Milieu in de Tweede Kamer over de statiegeldkwestie.
      Laat je stem horen tegen het afschaffen van het statiegeld en teken de petitie op www.echteheld.nl (tip van Benno).

Nudger S. Schouten plaatste eerder een soortgelijke oproep op de Broedplaats: 'Volgens een wet uit 2006 zou statiegeld moeten zijn ingevoerd op allerlei kleine drankverpakkingen, maar het is bij grote PET-flessen gebleven. Nu wil staatssecretaris Atsma dat… meer

67 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    8. tweede hoofdschakelaar

Plaats een extra hoofdschakelaar buiten de meterkast waarmee meerdere groepen kunnen worden uitgeschakeld (de bestaande aardlekschakelaar is verplicht). Een tweede hoofdschakelaar wordt toegewezen aan een groep met een by-pass, deze groep is niet uit te schakelen en noodzakelijk voor bijvoorbeeld vriezer, koelkast en een nachtlampje. De hoofdschakelaar buiten de meterkast geplaatst wordt toegewezen aan de resterende groep(en) en is uit te schakelen. Bij het verlaten van je woning zet je alles (!) in een keer uit. Geschatte besparing per huishouden minstens 50 Kwh, en wanneer op grote schaal ingevoerd kan dat in de orde van grootte van enkele Gigawatts zijn.

2 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    9. afval wegen

Bij de groenteboer is het normaal dat ze je groenten wegen, waarom niet ongescheiden afval 'wegen', en per kilo afrekenen (vergt wel wat automatisering maar een GBA is sluitend). Ik verbaas me elke week opnieuw hoe mensen het klaar spelen hele zakken vol te 'produceren' terwijl je wanneer je een beetje oplet niet meer dan een paar honderd gram per week overhoudt. (mijn resultaat over de eerste zes weken van 2012 was 300 gram, de rest is gescheiden).

4 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    10. Afschaffen Diftar (gedifferentieerd tarief voor afval)

Om de hoeveelheid zwerfafval sterk terug te dringen is het nodig Diftar af te schaffen. Ondanks dat het gedifferentieerd tarief (diftar) tegemoet komt aan het uitgangspunt "de vervuiler betaalt", zorgt diftar helaas voor zwerfafval. Indien voor het afval jaarlijks een vast bedrag (i.p.v. diftar) betaald moet worden vervalt het motief om afval te dumpen als zwerfafval.

7 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    11. papier hergebruiken: maak zelf memoblaadjes

Hoe vaak krijgt u brieven e.d. die na het lezen de oud papierbak in gaan? Bij mij niet meer. Ik knip de brief in vieren en gebruik de achterkant als kladblaadjes, boodschappenbriefjes e.d. Zelfs op mijn werk en daar groeit mijn stapel kladblaadjes zo hard dat ik wanneer nodig blaadjes mee kan nemen.
      Niks geen memoblokjes of kladblokken. Gewoon hergebruik.

4 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    12. Ongesneden brood beter voor je gezondheid

Koop ongesneden brood bij de bakker en snijd het zelf in dikkere plakken dan gesneden brood. Spaart beleg uit en krijg je dus minder vet binnen, beter voor je gezondheid.

3 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    13. Platte daken? Nu het hoogste rendement (spaar)geld bij aanschaf zonnepanelen.

Hoewel ik al zo'n 7 jaar geleden zelf heel eenvoudig 4 zonnepanelen op mijn platte dak plaatste, kocht ik enkele dagen geleden nog eens voor €3380,-- een set van 8 panelen van 1840 Wp - 1565 kWh/ jaar bij Eco-Pro in Voerendaal. Tot mijn stomme verbazing nog veel goedkoper dan de collectoren die eind 2011 via wijwillenzon aangeschaft konden worden! Ook zag ik een aanbieder van zonnepanelen op huurkoopbasis (incl. installatie), waar je nu al minder "huur" per maand betaalt, dan dat je per maand uitspaart op je electrarekening.
      Ik woon in Hoogland in een woonwijk (postcode 3828) met honderden… meer

3 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    14. Verzamel een zak afval tijdens het wandelen

Maak je een wandeling (met de hond)? Neem een plastic zak mee en vul deze met afval dat je onderweg tegenkomt. Gooi hem weg in vuilnisbak (op de parkeerplaats). Wil je je handen niet vuilmaken, pak dan het afval op met je hand in een klein plastic zakje (dat je later ook gewoon mee weggooit). Als we allemaal zo en dan een zak vullen maken we de buurt, parken en bossen vrij van zwerfafval!

9 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    15. twin boeket

Mijn idee is: je geeft iemand een twin boeket, dat bestaat uit twee kleine boeketten,een houd de ontvanger en het andere boeket geeft hij of zij weer door.Doel is het ervaren van krijgen is leuk maar ook weer weg geven geeft ook een goed gevoel.

2 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    16. Ambachtelijke viltworkshops, slow design

ZachtAardig.nl verzorgt stoere en ambachtelijke viltworkshops in landelijke omgeving in en nabij Amsterdam

Vilten uit de vacht: vachtkleden (eco & diervriendelijk).

Onze specialiteit is het bewerken van een door ons met zorg geselecteerde afgeschoren vacht. We bewerken de scheerkant met een viltlaag en zodoende behouden we de mooie lokken.
      Een zuiver diervriendelijk product dat eruit ziet als een schapenvacht maar dan zonder huid/vel aan de achterzijde. Hier geen chemische processen dus. Mogelijk: kleed voor vloer bank of muur, auto, rolstoel, kraag, kussen, decoratie.

ZachtAardig verzorgt viltworkshops op elk niveau. Door onze deskundige en persoonlijke begeleiding bent u er zeker van… meer

7 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    17. Ongewenste post retourneren

Gooi ongewenste post niet zomaar bij het oud papier. Grote kans dat je een volgende keer weer van hetzelfde bedrijf post krijgt. Zet op de envelop RETOUR AFZENDER en zet een pijl naar het adres waar het vandaan komt. Omcirkel het adres van de afzender met een felle markeerstift, zodat er geen twijfel bestaat waar het naartoe gaat (namelijk: terug!) BELANGRIJK: Je hoeft er dus geen postzegel op te plakken! Zet op de envelop: gelieve dit adres uit uw bestand verwijderen, wij stellen geen prijs op verdere toezending van uw post.
      Ik ben er actief mee aan de slag gegaan,… meer

9 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    18. Laptop versus Desktop

Probeer zoveel mogelijk via de laptop te werken in plaats van dure energieverslindende desktops te gebruiken op kantoor.
      Bedenk zelf maar eens hoeveel windmolens er nodig zijn om één flinke server aan de praat te houden en hoeveel extra warmte een server daarna uitslaat, slecht voor de opwarming van de planeet (zoals algemeen bekend is) en ook deze warmte moet elektrisch weer gekoeld worden.
      Zoek een laptop uit met een 'Energy Star' logo, zodat je zelf het energiebeheer onder controle kan houden en zo nodig verhogen of verlagen, al naargelang de benodigde prestaties op dat moment.

2 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    19. Plastic Heroes

In onze buurt is het sinds een paar jaar mogelijk om karton, glas en restafval gescheiden in de ondergrondse container te mikken.
      Ik merk dat er in mijn afvalzak nog steeds heel veel materialen zijn die herbruikbaar zijn, zoals blik uit conserven en een zee van plastic, omdat producten vaak 3 keer verpakt zijn.
      Graag zou ik deze materialen ook gescheiden deponeren, zonder daarvoor elke keer naar het containerpark te moeten rijden.
      Voor blik zou er een aparte ondergrondse container geplaatst kunnen worden, van hergebruikt blik kunnen fietsen en carroserie gemaakt worden, wat zich vertaalt in lagere verkoopprijzen op het… meer

2 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    20. Parabool Zonne-koken

De parabool-koker is een holle spiegel, die de zonnestralen concentreert naar een brandpunt...

Vroeger liep ik 's middags langs een kanaal, tussen twee bruggen, eenmaal heen en terug langs de overkant. Dit kanaal liep perfect oost-west, en de middagzon kon je dus met volle teugen genieten. Maar aan de overkant (de verste kant) leek het altijd warmer.

In het begin heb ik daar niet echt op gelet. Je weet wel, ergens werk je verder. Maar toen ik aan de overkant op een bank ging zitten was het me duidelijk : de reflectie van de zon op het water maakte dat… meer

6 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    ← Vorige 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 22 23
  • Don’t see your idea?
  • Plaats een nieuw idee…
  • Kennisbank en Helpdesk