Suggesties voor nudges

Op de broedplaats kan iedereen ideeën, tips en suggesties voor een nudge plaatsen. Maak je idee zo concreet, constructief en informatief mogelijk. Anderen kunnen jouw idee steunen door erop te stemmen (stemknop), vragen stellen of aanvullen (klik op reacties). Discussie, interactie is welkom.
Als je een trefwoord intypt, start automatisch een zoekactie. Bestaat er al een idee dat op het jouwe lijkt, voeg je suggestie dan in een reactie toe en versterk zo het bestaande idee.

Suggestie voor de volgende nudge ...

U heeft al uw stemmen gebruikt en kunt daardoor geen ​​nieuw idee plaatsen. U kunt wel nog steeds zoeken en reageren op bestaande ideeën.

Er zijn twee manieren om meer stemmen te krijgen:

• Wanneer een beheerder een idee sluit waarop u heeft gestemd, zult u de stemmen van dat idee terugkrijgen.
  • U kunt uw uitgedeelde stemmen van een open idee nog verwijderen.
  • To see ideas you have already voted on, select the “My feedback” filter and select “My open ideas”.
(denken…)
Reset

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

Als een soort gelijk idee al bestaat, kunt u deze stemmen geven en een opmerking plaatsen.

Als het niet bestaat, kun je je idee plaatsen zodat anderen erop kunnen stemmen.

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

• Populaire ideeën
  • Top ideeën
  • Nieuwe ideeën
    1. straat- en snelwegverlichting midden in de nacht uit

Snelwegen: er is een periode geweest dat na 23:00 of 00:00 de helft van de lampen werd uitgeschakeld en pas weer om 06:00 werd ingeschakeld. Tegenwoordig is in Nederland zowat geen snelweg meer onverlicht wat ook nog eens lichtvervuiling oplevert in de nacht.
      Dus na 23:00 of 00:00 de helft van de straat verlichting op de snelwegen uit en pas om 06:00 weer aan.

Aanvullingen van andere Nudgers:
      Tip van: Karin: de verlichting bij een snelweg kan uit als er langs de kanten kattenogen worden geplaatst, dit is 's avonds ook een stuk veiliger omdat je kan zien hoe de… meer

162 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google
      Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
      Je hebt nog over! (?) (denken…)

Er bestaan hier al voorbeelden van. De gemeente Barneveld heeft een beleidsnota (2011) “Licht op de openbare verlichting” met zeer lezenswaardige inzichten en oplossingen. LED-verlichting, dimbaar, gericht licht en juist ook in de buitengebieden (Veluwe) geen verlichting ‘tenzij’. De kattenogen komen terug; hfdstk actieve en passieve markeringen. Als jullie nog meer voorbeelden weten dan horen wij het graag !? Hier is de Barneveld-link: http://www.barneveld.nl/document.php?m=3&fileid=37599&f=ff88dd40a46da8c37e954f3291be6995&attachment=0&a=607

En in Hoofddorp wordt in de loop van de komende 20 jaar alle openbare verlichting vervangen door LED-lampen. Met dimmers. Iets minder ingrijpend dan bij de gemeente Barneveld, maar alle kleine beetjes helpen. http://www.hoofddorpsecourant.nl/plaatsnamen/hoofddorp/lichtgevend_asfalt_in_haarlemmermeer_verlichting_wordt_duurzaam_23550076.html

2. licht in kantoorpanden 's avonds UIT

Om flink energie te besparen zouden we zoveel mogelijk bedrijven moeten stimuleren om het licht 's avonds in de kantoor- en bedrijfspanden uit te doen. Het is onbegrijpelijk dat zoveel bedrijven praten over duurzaamheid en ondertussen wel 's avonds de lichten laten branden in hun grote panden. Een herkenbaar voorbeeld is de Zuidas langs de A10 in Amsterdam, hier brandt vaak het licht, terwijl er geen mensen werkzaam zijn. Mijn idee zou zijn om collectief, bijvoorbeeld via Nudge, deze bedrijven aan te sporen dit beleid aan te passen. Een positieve vermelding op de Nudge-site, indien men meewerkt, zou wellicht een… meer

51 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
    3. Een waardige teruglever/feed in regeling in Nederland

Allemaal leuk en aardig: windmolens, zonnestroompanelen etcetera. Maar de grootste weerstand is onze eigen overheid. Met een sobere terugleverregeling (sinds kort van 3.000 kWh naar 5.000kWh gezet) gaat de markt (bedrijven en particulieren) niet echt warm lopen. Zeker met de lage prijzen die zonnepanelen kosten is het eenvoudig een dak vol te leggen, en de opbrengsten zijn vaak VEEL groter dan het eigen verbruik. Daarom: laten we de duitse regeling DIE WETTELIJK is geborgd overnemen. 20 jaar lange zekerheid, bezit van een EIGEN teruglevermeter (dus geen extra meetkosten) en veel werkgelegenheid (in installatie, planning/advisering etc.). En in elk geval WEG… meer

39 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    4. Voorkom sluipverbruik: haal apparaten helemaal van de stroom af als u ze niet gebruikt

Sluit elektrische apparaten zoals bv de tv en bijbehorende apparatuur, de PC en behorende apparatuur en allerlei keukenapparaten aan op een stekkerdoos met aan/uit-schakelaar of gebruik een tijdschakelaar om alles uit te zetten. Stand-by verbruik tegengaan bespaart jaarlijks tientallen euro's aan stroomkosten.
      Of trek stekkers uit het stopcontact. Kleine moeite, groot effect!

Een iets ingrijpender oplossing is het het plaatsen van een extra schakelaar buiten de meterkast waarmee meerdere groepen kunnen worden uitgeschakeld. Één hoofdlekschakelaar wordt toegewezen aan een groep met een by-pass, deze is niet te schakelen en noodzakelijk voor bijvoorbeeld de koelkast en een nachtlampje.
      De andere hoofdschakelaar(s)… meer

37 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    5. vastrecht

Als je het vastrecht van gas en elektra in de prijs per kuub of Kwh verwerkt is dat een extra stimulans om zuinig aan te doen. Veel gebruiken is duurder, weinig gebruiken levert je extra veel op.

30 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    6. weiger de slimme meter

De overheid en energiebedrijven willen graag dat u een slimme meter laat plaatsen in uw huis. Hierdoor is op afstand 24 uur per dag uw energiegebruik op afstand uit te lezen. naast dat dit een privacy gevoelige problematiek is staat de slimme meter altijd aan en gebruikt energie. Daarnaast is er een datacenter nodig om de slimme meters te monitoren. Ook die staat altijd aan, in de vorm van een woud van servers (computers). Al met al een ongewenste toevoeging aan uw huis!

Een ander nadeel van een slimme meter is voor zonnepaneelbezitters; een ouderwetse draaistroommeter die veel mensen (gelukkig)… meer

25 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    7. Zonnepanelen in dakpannen verwerkt

Zonnepanelen in dakpannen verwerken, zo kan je je hele dak gebruiken en je huis blijft er ook nog mooier uit zien. Het rendement mag wat lager wezen per m², maar dat is niet zo erg want het oppervlak dat je benut, is groter.

19 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    8. Standby apparatuur in bedrijven

Ik wil er voor gaan om bedrijven te informeren over hoe stroom te bezuinigen op IT apparatuur na kantoortijd. Een stukje awareness. Los van dat het licht uit gaat is het heel gemakkelijk om samen met het personeel er voor te zorgen dat iedereen zijn PC uitzet, schermen uitzet en de printer uitzet. (is zelfs te automatiseren) De telefoon laders uit het stopcontact gehaald worden, zelfs die grote koffieapparaten zouden s'nachts uit kunnen. En ook eens door een server ruimte te wandelen. Hoe vaak staat er niet oude apparatuur die niet meer gebruikt wordt voor niets stroom te vreten. Met… meer

18 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    9. Internetten kan groener

Ondersteun het streven naar een duurzaam wereldwijd web. Hoe meer particulieren en bedrijven zich bij de beweging voor een duurzaam internet scharen, des te groter de positieve invloed op het milieu zal zijn. Zorg dat jouw internet provider deelnemer is van CleanBits: www.cleanbits.nl

Stap over van Google naar de groene zoekmachine Ecosia.
      Ecosia is een duurzame zoekmachine, gestart in 2009 door Christian Kroll. Het bedrijf schenkt minstens 80% van zijn inkomsten aan de bescherming van het regenwoud via een samenwerkingscontract met het Wereld Natuur Fonds.
      Bekijk het filmpje (zonder geluid) voor een korte uitleg over dit mooie initiatief via 'How… meer

17 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    10. Energielabel voor data-opslag

Data verkeer en data-opslag betekent energiegebruik. Hoeveel energie gebruikt jouw webpagina? Hoeveel CO2 kost jouw foto op Facebook?
      Idee: maak een energielabel voor webapplicaties. Maak iedereen bewust van de hoeveelheid kilowatturen door die te vermelden bij jouw community.

We weten wel hoeveel energie er in een pot pindakaas zit, maar hoeveel kilo joule kost jouw foto op Picasa? Wat draagt meer bij aan de stijging van de zeespiegel: Hyves, Facebook, LinkedIn. Ik wil het weten. Jij ook?

16 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)

Beste Pieter en anderen, deze vraagstelling is te interessant om niks mee te doen. Nudge heeft een lijst met projecten ‘on hold’, dat zijn onderwerpen die een goede (potentiële) stageopdracht zijn. Daar voegen we dit topic aan toe. Maar misschien zijn er mensen die (nu al) een student kennen of een opleiding die interesse heeft om dit op te pakken, laat het ons weten!

11. radiator zuiniger inregelen

Afgelopen winter veel berichten over het niet zo zuinig afgesteld zijn van de CV-radiator.
      Gebleken is dat er heel wat te verdienen valt op het GOED afstellen (inregelen) van een radiator, Zodra iemand de radiator ontkoppelt, byv. verbouwing , dan is het CV-systeem ontregelt en wordt dus minder zuinig.
      Ik heb zelf al geprobeerd CV-installateurs er voor te "porren" om een soort dienst, opnieuw afstellen radiator, op te zetten maar daar is men niet happig op. Te veel "rekenwerk", te lange inregeltijd etc.
      Het moet toch mogelijk zijn dat bij je CV-onderhoudsabonnement er bij te nemen of zo?

15 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    12. Windturbines op lantaarnpalen

Hier in Helmond staan 2 windmolens/turbines die om hun as draaien. Deze windmolens staan naast een viaduct en leveren stroom aan de straatverlichting die op het viaduct staan. Ik noem de windmolens ook wel slagroomkloppers, omdat ze er zo uitzien en de 'wolken opkloppen'. Maar even serieus. Dit bracht me op het idee of het mogelijk is om de turbines te integreren in lantaarnpalen, zodat de lantaarnpalen voor hun eigen stroom kunnen zorgen en/of terug kunnen geven aan het stroomnet. De palen staan er toch. Opwekken en verbruik wordt dan bij elkaar gebracht. Bij onvoldoende wind of ontbreken ervan kan… meer

14 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    13. 12 volt systeem in huis op zonne-energie

12 volt netwerk in huis: voor alle (LED) verlichting en kleine elektronica. Alles wordt gevoed via een accu die wordt opgeladen door zonnepanelen: dus alles gratis. voor alle info zie mijn blog: www.meuris7qprojekt.blogspot.com

13 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    14. Leiden Solarcity van Nederland

In Leiden zijn veel monumenten. Het is niet gemakkelijk om individueel zonnepanelen geplaatst te krijgen. Daarom ben ik begonnen met een proeftraject met de gemeente en de welstandscommissie om te onderzoeken onder welke omstandigheden en welke hoek van plaatsen zonnepanelen wel toegestaan zijn. En welke soort er dan voor welke plek en portemonnee het meest geschikt is. Wat de rendementen over welke periode zullen zijn. En natuurlijk ook in gesprek met mogelijke sponsoren (Postcode loterij bijvoorbeeld, Greenpeace) of we steun kunnen krijgen, en hoe we centraal kunnen inkopen. De Rabobank gaat na of zij een aantrekkelijk zonnekrediet kan aanbieden.
      Als… meer

12 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)

Beste Charlotte, bestaat er ook een site of een blog waar nieuws en ontwikkelingen m.b.t. dit geweldige initiatief te volgen is?

15. zelf zonnepanelen plaatsen

Ik heb zelf 2x3 zonnepanelen geplaatst om mijn stroomverbruik te halveren.
      Verder bekijk ik het weer om te kunnen wassen.
      Met regen op komst kan de was niet buiten drogen en moet de droger gebruikt worden.

12 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    16. Gezamenlijk vertalen van Rough Guide to Community Energy

Voorstel om de website http://roughguide.to/communityenergy/
      te vertalen naar de Nederlandse situatie. Laten we een community vertaling opstarten van deze gids en aanvullen met relevante Nederlands voorbeelden. Wie doet er mee? Wie weet er voorbeelden? Wie kan vormgeven?

11 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    17. zonnepanelen collectieve daken nu rendabel

Wij hebben een nieuw apparaat ontwikkeld waarmee het voor VVE's en gemengde VVE's (eigenaren en huurders) mogelijk wordt om aantrekkelijke rendementen te behalen op zonne-energie (terugverdientijd korter dan 10 jaar - zonder subsidie). Het apparaat past binnen de huidige wettelijke kaders en biedt, los 't van hoge rendement, nog een flink aantal voordelen.
      Voor informatie, mail naar jimenergie[at]live.nl.

Met zonnige groet, Jim.

11 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    18. Ketel met ingebouwde boiler uitschakelen

Mijn ketel heeft een kleine ingebouwde boiler. Deze boiler houdt dag en nacht water warm. Als je gaat douchen of afwassen, verbruikt hij eerst het in de boiler aanwezige warme water. Omdat de boiler maar heel klein is, is-ie zo door zijn voorraad heet water heen. Daarna gaat-ie opnieuw water verhitten. Intussen sta je onder de douche te wachten totdat het water weer warm wordt. Hetzelfde gebeurt bij de afwas. De inhoud van de boiler is te klein om er iets aan te hebben. Zolang ik verwarming niet wil gebruiken, of niet wil afwassen of douchen schakel ik de ketel… meer

9 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    19. sluit een kleine stoomturbine aan op een zonneboiler

Door een kleine stoomturbine te koppelen aan een zonneboiler, kun je een overschot aan warmte omzetten in stroom. Met name op zeer zonnige dagen kan de temperatuur in het voorraad onnodig hoog oplopen. de overtollige warmte kan op deze manier worden omgezet in bruikbare energie. Dit zou ook ’s nachts kunnen om ook als de zon niet schijnt wel stroom op te wekken.
      Ook tijdens een vakantie buiten eigen huis kan er op deze manier rendement worden behaald uit de zonneboiler.

9 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)

hoi ieder, er zijn vragen binnen gekomen via de ‘comments’ misschien weet één van jullie het antwoord?

20. warmtepomp

Bespaar gas in je bestaande woning. Met een hybride lucht-warmtepomp wordt dit mogelijk voor iedereen! Deze warmtepomp is eenvoudig te installeren (er zijn bijv. geen korven nodig) en redelijk betaalbaar. Je bespaart 30% op gas EN wint enorm in comfort. Aangezien gas duurder is dan elektra (en de elektra al vaak wordt opgewekt door zonnepanelen) is dit een fantastisch, duurzame oplossing!
      Kijk voor algemene en onafhankelijke informatie over de warmtepompen op http://www.milieucentraal.nl/themas/thema-1/bronnen-van-energie/duurzame-energiebronnen/warmtepompen/
      Een adviesbureau bijvoorbeeld www.kiesgroenlicht.nl/elga kan eventueel ook gerichte informatie geven.

9 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    ← Vorige 1 3
  • Don’t see your idea?
  • Plaats een nieuw idee…
  • Kennisbank en Helpdesk