Suggesties voor nudges

Op de broedplaats kan iedereen ideeën, tips en suggesties voor een nudge plaatsen. Maak je idee zo concreet, constructief en informatief mogelijk. Anderen kunnen jouw idee steunen door erop te stemmen (stemknop), vragen stellen of aanvullen (klik op reacties). Discussie, interactie is welkom.
Als je een trefwoord intypt, start automatisch een zoekactie. Bestaat er al een idee dat op het jouwe lijkt, voeg je suggestie dan in een reactie toe en versterk zo het bestaande idee.

Suggestie voor de volgende nudge ...

U heeft al uw stemmen gebruikt en kunt daardoor geen ​​nieuw idee plaatsen. U kunt wel nog steeds zoeken en reageren op bestaande ideeën.

Er zijn twee manieren om meer stemmen te krijgen:

• Wanneer een beheerder een idee sluit waarop u heeft gestemd, zult u de stemmen van dat idee terugkrijgen.
  • U kunt uw uitgedeelde stemmen van een open idee nog verwijderen.
  • To see ideas you have already voted on, select the “My feedback” filter and select “My open ideas”.
(denken…)
Reset

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

Als een soort gelijk idee al bestaat, kunt u deze stemmen geven en een opmerking plaatsen.

Als het niet bestaat, kun je je idee plaatsen zodat anderen erop kunnen stemmen.

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

• Populaire ideeën
  • Top ideeën
  • Nieuwe ideeën
    1. Laat de auto wat vaker staan, reis 6x per jaar met het OV

Pak voor korte ritjes de fiets. Met de fiets belast je het milieu helemaal niet. Terwijl juist op de korte afstanden de auto zeer vervuilend is, door het steeds optrekken en afremmen. Of kies voor het woonwerk-verkeer het openbaar vervoer, dit kost vier keer minder energie. Reis daarnaast als het even kan buiten de spits [tip van Kris].

Als elke Nederlander nu eens 6 x per jaar het openbaar vervoer reist in plaats van met de auto. Plan je reis goed (niet alle bestemmingen zijn even goed bereikbaar maar 6x per jaar moet toch lukken) via www.ov9292.nl.
      Koop vooraf… meer

102 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google
      Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
      Je hebt nog over! (?) (denken…)
    2. Tank Halfvol

Als je gemiddeld met 20 kg minder gewicht rondrijdt, bespaar je 1 liter brandstof op 1000 km. Als iedereen dat zou doen, verbruiken we per jaar 125 miljoen liter benzine/diesel minder

29 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
    3. Club van 90

Word lid van de club van 90 (www.clubvan90.org). Dit is een virtuele club van mensen die als het verkeer op de snelweg het toelaat, niet harder rijdt dan 90 kilometer per uur. Het is even wennen, maar daarna kom je altijd heerlijk relaxt op je bestemming aan. Laatst ben ik van Utrecht naar Groningen gereden, heb een half uur extra rijstijd uitgetrokken en had een verbruik van 1 op 30! Kicken! (eco-dieselauto, ik rijd gemiddeld 1 op 25). De club geeft auto-stickers uit à 2 euro per stuk. ik heb helaas nog geen clubgenoten gezien, want die rijden… meer

24 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    4. Koppel autokenteken niet langer aan leeftijd

Een nieuwe auto krijgt een geheel nieuw kenteken. Dit maakt dat oudere auto's sneller minder waard worden. Ik maakte het mee toen om een andere auto uit was en in een showroom de kentekens afgeplakt waren. Ik wist niet meer waarop te leten: die mooie rode of toch die glanzende zwarte. Ik merkte dat ik plotseling heel anders naar de auto's ging kijken. Een accessoire, sierstrip of sticker werd belangrijker voor de beoordeling. Ook in de wijk kijken mensen naar de kentekens om te zien of hun auto de jongste dan wel de oudste is.
      Geef dus elke houder een… meer

23 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    5. Rijbewijs en OV-chipkaart in één

Maak van rijbewijzen ook een OV-chipkaart! Eventueel kunnen de kaarten op tankstations gratis opgeladen worden (zit in de benzineprijs inbegrepen). Zo wordt het rijbewijs een totaaloplossing voor je mobiliteit in plaats van een statussymbool voor bezit van een auto.

19 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    6. stationair draaien auto

Heel vaak lopen auto's lang onnodig stationair te draaien. Dit is slecht voor het milieu maar ook voor de auto zelf. Mijn idee is omdat te verminderen. Een idee kan zijn dat de moter uitgaat bij het openen van een deur. Vaak zie je dat bestelauto's die pakjes rondbrengen onnodig stationair draaien en veelal langer dan de bestuurder zelf denkt. Een idee kan ook zijn dat een moter na bv 2 minuten stationair draaien zichzelf uitzet. Maar wellicht heeft iemand anders nog een goed idee hierover op welke wijze dit kan gebeuren.

Eerder op de Broedplaats geplaatst idee, zelfde gedachte:… meer

18 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    7. Wie is er voor een autoloze zondag?

Autoloze zondag. Best leuk toch?

16 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    8. Zet andermans vergeten fietsverlichting uit

Hoe vervelend wanneer je fietslampjes weer leeg zijn. Naast je veiligheid is ook je portemonnee in het geding en dan is het goedkoopste nieuwe kopen. Daarmee gooi je de oude weg... en bij afval, vooral plastic en batterijen, is de natuur weer in het geding.
      Hoe fijn als iemand dan jouw lampje even uitzet als hij/zij langsloopt. Ik heb me voorgenomen voortaan alle lampjes die ik nog zie branden in het voorbij lopen, uit te zetten. Graag gedaan!

16 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    9. fietskar

Boodschappen doen? Gebruik een fietskar!
      Doet u geregeld veel boodschappen bij de supermarkt? Overweeg dan eens daarvoor een fietskar te gebruiken. Wie met een fietskar boodschappen doet helpt zichzelf én het milieu.
      In de eerste plaats is meer bewegen natuurlijk goed voor de gezondheid. Het scheelt bovendien in de kosten, omdat juist de dure, korte autoritjes overbodig worden en er niet langer voor parkeren hoeft te worden betaald. De luchtkwaliteit verbetert. Er is minder ruimte nodig voor parkeren. De verkeersveiligheid verbetert omdat er minder wordt gereden. En zo zijn er vast meer voordelen te bedenken.
      Er zijn allerlei soorten fietskarren.… meer

15 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    10. Compenseer je autokilometers CO2 uitstoot

Compenseer je autokilometers eenvoudig via:

http://www.treesfortravel.nl/

Voorbeeld: voor € 81,- compenseer ik mijn jaarlijkse 45.000 km (benzine, 1:12).

Een concrete en simpele maatregel die iedereen kan nemen.

Tip: het is ook mogelijk om andere uitstoot te compenseren via deze web site

Meer algemene informatie op:
      http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Klimaatcompensatie#Wat_is_klimaatcompensatie?

Los van kilometercompensatie is het natuurlijk altijd slim om na te denken over wanneer je de auto gebruikt.

11 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    11. Duurzame snelweg A4 Delft-Schiedam

De A4metVaart heeft als doel het landschap (o.a.in stiltegebied) te behouden. De A4metVaart = de meest milieuvriendelijke manier van een snelweg aanleggen.
      De A4metVaart heeft de 4 P's:
      People
      Profit
      Planet
      Pleasure
      www.A4metVaart.nl

10 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    12. groen rijden! Aardgas met Lease

Tegenwoordig is aardgas een nieuwe brandstof voor de auto. het wordt milieuvriendelijk geproduceerd: onder andere uit mest en compost.

Als lease auto doen onder andere af fabriek al mee: mercedes, fiat, volkswagen, ford en anderen.

20% bijtelling maar en zeer goedkoop rijden wie doet er namelijk voor € 15,- 400km??

8 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    13. Lang wachten voor spoorbomen?

Bij drukbereden spoor, bomen vaak dicht, lang wachten:
      Ik zou boven de bellen naast de spoorbomen wel een digitale aftelklok willen zien, waarop staat hoe lang ik nog moet wachten. Dan kan ik besluiten of omfietsen slim is, of de motor van de auto uitzetten. Sommige voetgangers- en fietsstoplichten hebben al zoiets.

Alternatief voor fietsers: fietstunnel aanleggen!
      Fietsers kunnen dan de fietstunnel gebruiken als de spoorbomen lang dicht zijn, bij drukbereden spoor. Als het leger scholieren alvast door de tunnel is, kunnen er meer auto's oversteken voor de bomen weer dicht gaan. Dus minder stoppen en optrekken van auto's.

7 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    14. werkelijk brandstofverbruik

Gebruik de gratis iPhone App of website werkelijkverbruik.nl Hier kun je zien wat het werkelijke verbruik van je (nieuwe) auto is, bepaald m.b.v. Travelcard en TNO. De fabrieksopgave klopt nl niet, ook niet bij vermeend zuinige modellen. Handig!

5 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    15. Koop een gezamenlijke auto

Al tien jaar gebruiken wij zonder ruzie met drie gezinnen (12 personen) een auto. Zuiniger en goedkoper dan allemaal een auto voor de deur.

5 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    16. AUTO

DOE DE AUTO DE DEUR UIT, denk niet dat het niet zonder kan!! waar een wil is is een weg.

5 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    17. Versnelde invoer sensortechnologie verkeer

Verplichte invoer sensortechnologie en snelheidsbegrenzing verkeer leidt tot daling van verkeersongelukken en verzekeringspremies tot vrijwel nul. Auto's kunnen veel lichter en de CO2-uitstoot voor auto's daalt met 75-80%. Welvaartsstijging door daling autokosten en vermindering ongelukken.

Fileprobleem ook meteen opgelost.

4 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    18. Leiden Fietsstad

De projectgroep Leiden Fietsstad is op zoek naar een 'trekker'. Het idee is om samen met gemeente, winkeliersverenigingen en andere partijen Leiden als fietsstad op de kaart te zetten en hiermee zowel 'groene' als omzetdoelen te dienen. Zowel voor toeristen als voor bewoners zelf moet de stad (meer) op de kaart worden gezet als stad (en omgeving) waar het goed fietsen is. Veel mensen en organisaties hebben zich al verzameld om dit voor elkaar te krijgen, maar nu is er dus nog iemand nodig die de tijd heeft om dit project te 'trekken'. Wie heeft interesse? Laat het me weten!

3 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    19. Duurzame transportsector

Voor zover ik weet, rijden alle vrachtwagens die onze supermarkten bevoorraden op diesel. Dat kan natuurlijk een stukje duurzamer, door ze bijvoorbeeld op bio-ethanol te laten rijden. Ook denk ik dat het ontwerp voor de vrachtwagens slimmer kan zodat ze minder weerstand hebben en zuiniger kunnen rijden. Ook kan er nog een boel bijgeschaafd worden aan de rijstijl van sommige chauffeurs. Ik neem aan dat de transportsector zelf ook ziet dat de brandstof waar ze alles op doet steeds schaarser wordt, maar over alternatieven hoor ik uit deze sector niets. Op deze manier verder kan niet, dus lijkt het mij… meer

1 stem
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    20. In vliegtuigen handbagageruimte onder je stoel

In vliegtuigen is er als je zit genoeg ruimte boven je hoofd maar te weinig voor je benen. Hoe kan je beenruimte winnen waardoor je of meer mensen kan vervoeren of gezonder (minder trombose) uit het vliegtuig stapt.

Is er al eens over nagedacht om stoelen te ontwerpen waar de handbagage onder de stoelen wordt opgeborgen. De stoelen gaan bijvoorbeeld 30 cm omhoog waarbij de stewardessen ook minder hoeven te bukken en je wint er een hoop beenruimte mee.

Kan ook meteen worden meegenomen of de huidige stoelen wel zo duurzaam zijn. Is het niet het meest veilig als ze… meer

1 stem
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
  • Don’t see your idea?
  • Plaats een nieuw idee…
  • Kennisbank en Helpdesk