Suggesties voor nudges
Op de broedplaats kan iedereen ideeën, tips en suggesties voor een nudge plaatsen. Maak je idee zo concreet, constructief en informatief mogelijk. Anderen kunnen jouw idee steunen door erop te stemmen (stemknop), vragen stellen of aanvullen (klik op reacties). Discussie, interactie is welkom.
Als je een trefwoord intypt, start automatisch een zoekactie. Bestaat er al een idee dat op het jouwe lijkt, voeg je suggestie dan in een reactie toe en versterk zo het bestaande idee.
-
Bewuste aanschaf
Als je het idee hebt dat je een product nodig hebt, ga dan voor jezelf na of dat wel echt zo is of dat het wellicht is aangepraat door reclame, omgeving, mode etc. Bevraag jezelf of je het product wel echt (langdurige) zult gaan gebruiken, of het je welzijn vergroot, wat de impact is op milieu. Is er veel (misschien wel vervelend en duur) onderhoud nodig als je het hebt (bijv. een auto)? Is het vooral een product dat iets moet uitdrukken over jezelf (mode bijvoorbeeld) of is het echt functioneel en noodzakelijk. Blijf dus kritisch naar je eigen beweegredenen… meer
20 stemmen -
elke kassabon is een stembiljet
Bij elke aankoop kies je voor een duurzaam of een niet-duurzaam product. Laat je keus bepalen door wat jij belangrijk vindt! Kijk op www.allesduurzaam.nl voor de duurzame producten bij jou in de buurt en kies!
20 stemmen -
hurenvanburen.nl
Vandaag heb ik mijn boormachine te huur gezet op hurenvanburen.nl!
Dit wordt DE marktplaats voor huurartikelen! Eindelijk krijgt dit fantastische apparaat de kans wat meer te doen dan ruimte innemen in mijn kast. Sterker nog, ik hou er nog een zakcentje aan over ook!
Dus iedereen, volg mijn voorbeeld en zeg het voort, zodat ik binnenkort kan beschikken over een hogedrukspuit om mijn dakterras zomerklaar te maken of die overdreven geluidsinstallatie voor mijn verjaardagsfeest volgende maand. Al denk ik dat de buren daar minder blij mee zijn...19 stemmen -
Doe langer met je mobiele telefoon
De productie van je mobiele telefoon is verantwoordelijk voor 70% van zijn energieverbruik. (bron: http://www.lowtechmagazine.be/2008/02/de-ecologische.html ) Grootste energiewinst is dus te behalen door de levensduur van je telefoon verlengen. Door de levensduur van een mobiele telefoon op te rekken naar 4 jaar, is 40% ecologische winst te behalen, waar de meeste telefoons slechts 1 tot 2 jaar meegaan.
Dit gebruik wordt door alle abonnementen met gratis telefoons in de hand gewerkt, terwijl deze abonnementen ondertussen wel sluipend duur zijn in verhouding tot sim-only abbo's. Wanneer het abonnement verlengd wordt en mensen een nieuwe telefoon mogen uitzoeken, doen ze dit dan… meer
19 stemmen -
Onbedrukt en ongebleekt toiletpapier
Zonder op comfort in the leveren kan bedrukking van toiletpapier afgeschaft worden: dit voorkomt overbodige verfstoffen (hoe milieuvriendelijk de verfstoffen mogelijk ook zijn).
Ongebleekt papier doet niets af aan de functionaliteit van toiletpapier. Vreemd is dat dit vroeger veel goedkoper was en nu met 'groene marketing' duurder is geworden terwijl het goedkoper is (Keuringsdienst van Waarde).
Door bewust te kopen kunnen we als consument hiermee eenvoudig de markt beïnvloeden.19 stemmen -
Ongewenste post retourneren
Gooi ongewenste post niet zomaar bij het oud papier. Grote kans dat je een volgende keer weer van hetzelfde bedrijf post krijgt. Zet op de envelop RETOUR AFZENDER en zet een pijl naar het adres waar het vandaan komt. Omcirkel het adres van de afzender met een felle markeerstift, zodat er geen twijfel bestaat waar het naartoe gaat (namelijk: terug!) BELANGRIJK: Je hoeft er dus geen postzegel op te plakken! Zet op de envelop: gelieve dit adres uit uw bestand verwijderen, wij stellen geen prijs op verdere toezending van uw post.
Ik ben er actief mee aan de slag gegaan,… meer17 stemmen
AdminJosien
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
Tip: kijk ook eens hier. Handig om te weten wat je nog meer kunt doen http://broedplaats.nudge.nl/forums/84737-suggesties-voor-nudges/suggestions/2249681-actief-papier-besparen
-
warme deken op de bank
leg een warme deken of slaapzak op de bank, zet de kachel 5 graden lager en je merkt geen verschil als je jezelf in de deken wikkelt op de bank als je stil zit: simpel en lekker warm!
17 stemmen
AdminJosien
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
TIP doe ook mee met de ‘warme truiendag’ (en lees alles wat daar als gedachte achter zit) 10 feb 2012 http://nudge.nl/nudges/58
spread the news/ deel het via social media -
Poets jij je tanden ook met plastic?
Beste Nudgers, ik heb jullie stem/steun nodig om invloed uit te oefenen op fabrikanten van cosmetica en verzorgingsproducten.
Een groeiend gebruik van allerlei kunststoffen in cosmetica en verzorgingsproducten vormt een toenemende bron van vervuiling van de natuur, en vooral het oppervlakte water, de zeeën en de oceanen.Het gaat onder andere om kunststoffen in tandpasta, haar gel, eye lash enhancers, shampoo, bad-gel en vele andere producten. Kijk maar eens op de ingrediënten lijst van de producten op je wastafel. Als er o.a. polyethyleen (PE), VP / VP copolymeer, PVP (e.v.a.) op staat dan heb je een dergelijk product in handen.… meer
10 stemmen
AdminJosien
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
Er is al iets gaande St. De Noordzee werkt aan productenlijsten met goede producten (groene lijst) en producten met microplastics (rode lijst) – die zij met random bezoeken in verschillende winkels hebben gevonden. Dit is ook een samenwerking geweest dmv Co-research van het NudgePanel: http://nudge.nl/nudgepanel.
Nu is bijna vanzelfsprekend de vraag: wat zou er moeten gebeuren om hier echt een Nudge-nudge of een project van te kunnen maken. Ieder: kom maar op met de ideeën!
-
Wees Post-Consument
Weiger langer consument te zijn. En protesteer tegen bedrijven die je zo noemen. En politici natuurlijk.
We zijn gewoon mensen, burgers. Of afnemers van producten of diensten of makers daarvan.9 stemmen -
Hoe groen is jouw telefoon?!
Iphone scoort een 5,6 een blackberry 3,4 nokia 7,7
Veel mensen nemen elk jaar een nieuw mobieltje maar hoe zit het nou met de productie van de gsm?
Let dus niet alleen op de status die zo'n ding je geeft maar let ook eens op hoe groen en milieuvriendelijk deze gemaakt is!de volgende sites geven inzicht in welke grondstoffen en arbeidsomstandigheden er aan te pas komen:
http://fairphone.com/blog = gebruik van grondstoffen
www.Goodguide.com = idem maar niet alleen over gsm's
www.goodelectronics.org = werkomstandigheden
www.chemsec.org = schadelijke chemische stoffen in je gsmdus bedenk ook bij een simpel iets als je… meer
9 stemmen -
Groen doen begint met inzicht krijgen
Met de LifeStyler (www.lifestyler.nl) krijg je op een heel eenvoudige manier een compleet beeld van je impact op het klimaat door middel van het meten van je CO2 uitstoot na beantwoorden van een aantal simpele vragen.
Pas als je meer inzicht hebt weet je waar je kunt verbeteren. Daarom: doe de LifeStyler en kom erachter!
7 stemmen -
Koop producten die langer mee gaan
Koop minder en kwalitatief betere artikelen die gemiddeld langer mee gaan. Denk aan fietsen, kleding, TV's, meubilair, schoenen. Pleeg normaal onderhoud, mishandel het niet zoals ik vroeger deed en repareer het als het stuk is.
Hetzelfde principe gaat ook op voor verbruiksartikelen. Van iets duurdere producten heb je vaak minder nodig; denk bv aan afwasmiddel, shampoo, en natuurlijk biologische voeding of die heerlijke lang gerijpte & supervol smakende balsamico azijn van 16 euro per flesje waar je maar een drupje van nodig hebt ;-)
Als je iets koopt dat ook 2e hands gewild is, betaal je feitelijk veel minder dan… meer
7 stemmen -
Neem vaker de trap i.p.v. de lift.
Dat scheelt uiteraard (fossiele)energie en is gezond
7 stemmen -
Actief Papier Besparen
Actief Papier Besparen is een website die papier besparen gemakkelijker wil maken. Op de website www.papierbesparen.nl is oa een lijst te vinden van bedrijven en organisaties. Daarin staan koppelingen naar de website, email, telefoonnummer en adres waaraan een verzoek gericht kan worden om geen (specifiek) drukwerk meer te sturen. Als er een adres bekend is kan desgewenst een kant-en-klare opzegbrief geprint worden.
Dit soort gegevens opsporen is een tijdrovend karwei, zeker als je bedenkt dat er duizenden bedrijven en organisaties zijn die (misbaar) drukwerk sturen. Daarom vragen we ondersteuning in diverse vorm:
1. geef je stem aan dit project op… meer6 stemmen -
Groene kerst: huur een kerstboom
In bijvoorbeeld Utrecht worden kerstbomen niet alleen verkocht maar ook verhuurd. Je krijgt hem mee met kluit en in het nieuwe jaar breng je hem weer terug en gaat hij weer de grond in om vrolijk verder te groeien.
Zoek of er ook bij jou in de buurt een dergelijk initiatief bestaat of start het zelf op met een paar enthousiastelingen.
Zie http://www.huureenkerstboom.nu voor Kerstbomenverhuur in Utrecht Noord-Oost.5 stemmen -
Televisie
Al ruim 5 jaar doen wij zonder televisie. Aanleiding was vooral om veel meer rust en ruimte in ons huis en hoofd te creeren, dat bevalt uitstekend!
Deze week kwam ik er toevallig achter dat een tv-loos huishouden op jaarbasis ook zo maar 600 -1000 kwh kan schelen. Mooi meegenomen dus dat milieu en financieel voordeel.
Probeer het eens, je mist er niets aan en wint er alleen maar bij4 stemmen -
Fairtrade Organic sneakers
Een alternatief voor Converse All stars: Ethletics. Fairtrade gemaakt en met FSC en fairtrade rubber!
Zie bijvoorbeeld http://www.lotika.nl/dames_fashion/sneakers.html3 stemmen -
Deel de krant of maand-/weekblad met anderen
Deel een abonnement op de krant of een maand- of weekblad met je buren, vrienden of familie. Zo spreek je elkaar ook nog eens.
1 stem