Suggesties voor nudges

Op de broedplaats kan iedereen ideeën, tips en suggesties voor een nudge plaatsen. Maak je idee zo concreet, constructief en informatief mogelijk. Anderen kunnen jouw idee steunen door erop te stemmen (stemknop), vragen stellen of aanvullen (klik op reacties). Discussie, interactie is welkom.
Als je een trefwoord intypt, start automatisch een zoekactie. Bestaat er al een idee dat op het jouwe lijkt, voeg je suggestie dan in een reactie toe en versterk zo het bestaande idee.

Suggestie voor de volgende nudge ...

U heeft al uw stemmen gebruikt en kunt daardoor geen ​​nieuw idee plaatsen. U kunt wel nog steeds zoeken en reageren op bestaande ideeën.

Er zijn twee manieren om meer stemmen te krijgen:

• Wanneer een beheerder een idee sluit waarop u heeft gestemd, zult u de stemmen van dat idee terugkrijgen.
  • U kunt uw uitgedeelde stemmen van een open idee nog verwijderen.
  • To see ideas you have already voted on, select the “My feedback” filter and select “My open ideas”.
(denken…)
Reset

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

Als een soort gelijk idee al bestaat, kunt u deze stemmen geven en een opmerking plaatsen.

Als het niet bestaat, kun je je idee plaatsen zodat anderen erop kunnen stemmen.

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

• Populaire ideeën
  • Top ideeën
  • Nieuwe ideeën
    1. Al het openbaar groen eetbaar en gebruik braakliggend terrein voor moestuin

Waarom worden er stekelbosjes geplant van gemeenschapsgeld? Laten we samen investeren in ons verse voedsel voor morgen en een Eetbaar Nederland maken. Leer lokale overheden van het bestaan van permacultuur.

Aanvulling 1: eetbare parken. In vele woonwijken liggen er stukjes grond, perkjes of parkjes die nu jaarlijks beplant worden door de gemeente. Deze zouden heel goed beplant kunnen worden met walnotenbomen, appelbomen, pruimenbomen, struiken : bessen struiken, planten : munt ea tuinkruiden, aardbeien, ja, zelfs groenten die makkelijk groeien en weinig zorg nodig hebben....
      Ik hoor graag of er in het Nudge netwerk ook andere Zeistenaren zitten die dit eventueel… meer

155 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google
      Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
      Je hebt nog over! (?) (denken…)
    2. De "ik kies waterbewust" tuin. Al die betegelde tuinen vergroten het waterprobleem.

Water vasthouden in de tuin en gebruiken voor beregening en zelfs toiletgebruik voorkomt wateroverlast in tijden van regen (snel afvoeren en alles zit vol) en verkleint het drinkwatergebruik in droge tijden. elke burger kan zo zelf bijdragen aan het klimaatbestendig maken van Nederland, en het kost niks!

47 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
      4 reacties  ·  Tuin  ·  Beheerder →
    3. Begin een buurt- of een stadsmoestuin

Vroeger betrokken alle steden hun groente voor een belangrijk deel uit de directe omgeving. Er waren zelfs stadsboerderijen. Stadsbewoners zijn nu de band met de oorsprong van hun voedsel vaak volledig kwijt. Tegelijkertijd heeft elke stad veel braakliggende terreinen waar de komende jaren niets op gebouwd zal worden. Zoek medestanders en een trekkende partij (bv. een kinderboerderij of volkstuinvereniging) en start midden in de stad een moestuin ter lering en vermaak.

30 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
      8 reacties  ·  Tuin  ·  Beheerder →
    4. Terrasverwarmers verbieden ?

Eerst in de horeca: voor meer omzet en nu om de rokers een warm onderkomen te geven. Daarna ook voor de particuliere markt, zodat we langer buiten kunnen zitten.
      Het verwarmen van de buitenlucht is erg inefficiënt en kost erg veel energie. En er zijn veel voor de hand liggende alternatieven, die al jaren trouwe dienst hebben bewezen: een warm trui (voor de eerste koukleumen) en het huis.
      Een verbod op terrasverwarmers lijkt mij redelijk, misschien kan er een lobby van een milieuorganisatie gestart worden om de consument hiervan bewust te maken en winkelketens te bewegen ze uit het assortiment… meer

21 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
      0 reacties  ·  Tuin  ·  Beheerder →
    5. hergebruik in de tuin

Inspiratie om aan de slag te gaan met het ombouwen van je tuin naar een natuurrijke tuin kun je vinden in het boek "Tuinieren met gebruikte materialen, over creatief hergebruik in de tuin".

Als je besloten hebt om de tegels weg te halen en het regenwater in de bodem te laten trekken kan je die tegels stuk slaan om er stapelmuurtjes van te maken. De schoffel heb je verbannen, want de levende bodem heeft bedekking nodig van planten, blad of ander materiaal dat verteert, de bodem voedt en voorkomt dat het bodemleven uitdroogt. Ook de takken en snoeisel van planten… meer

17 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
      2 reacties  ·  Tuin  ·  Beheerder →
    6. Recycle je GFT zonder stank met een wormen- en/of bokashibak

Met een speciale wormenbak kun je zonder stank een groot gedeelte van je GFT afval composteren. Tijgerwormen eten je GFT op en hun uitwerpselen vormen goede compost. Het vocht dat zich in onder in de bak verzamelt is weer goede plantenvoeding.
      Helaas zijn de tijgerwormen wel wat kieskeurig dus je moet ervoor zorgen dat de bak niet te vochtig of te zuur wordt (dus regelmatig vocht aftappen en niet teveel citrusvruchten tegelijk composteren).

Een alternatief is de bokashibak. In deze bak kun je in 2 weken alle GFT afval composteren. Het eindresultaat is een wat zoet-zurig ruikende hoop die je… meer

13 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
      1 reactie  ·  Tuin  ·  Beheerder →
    7. tuinreservaten

De tuinen die ik help ontwikkelen noem ik Tuinen van Overvloed. Het zijn niet alleen natuurrijke tuinreservaten zoals Vroege Vogels promoot, maar ze zijn ook eetbaar en bespeelbaar.
      In mijn tuin staat mijn Beestentoren. Een leuk bouwwerk vol nisjes waar egels, padden, solitaire bijtjes, vogels enz een plekje vinden.
      Hoe meer nisjes hoe meer beestjes hoe meer vogels en talrijke diertjes die plagen onder controle houden.
      Kijk verder op mijn blog: hanscarlier.wordpress.com en in mijn fotoboeken: hans carlier picasa.

12 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    8. Geveltuin of boomtuin

Maak voor je huis een geveltuin of boomtuin. De straat fleurt er van op, het zorgt voor leuke sociale contacten met je buurtbewoners en groen draagt bij aan een betere luchtkwaliteit, meer biodiversiteit en waterberging! Informeer bij je gemeente of er voorwaarden aan de aanleg zijn verbonden of dat er mogelijkheden voor subsidie zijn.

11 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    9. Onkruid en groen aanslag verwijderen uit de tuin

Doormiddel van een 1 deel AZIJN en 1 deel water dit te samen in een hogedrukspuit toe doen, en dan onkruid en groen aanslag besproeien, de zon doet de rest, na een aantal dagen resultaat.

10 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    10. Bewaar je oogst met een zonnedroger

Drogen is een manier om de oogst van je tuin te bewaren. De zonnedroger is daarvoor een apparaat dat ook in ons klimaat goed werkt. Het is een zonnecollector zonder elektronica. Behalve theekruiden en andere kruiden kun je er diverse vruchten mee drogen maar ook schijfjes groenten. Gedroogde appeltjes maak je bijvoorbeeld in een dag tijd.

Foto's van diverse modellen, en links naar bouwtekeningen en artikelen: www.velt.be/zonnedroger

Er zijn grote en kleine zonnedrogers. De kleinere passen in een stadstuin of zelfs op een balkon.

De Permacultuur School Nederland en België geeft workshops waarin je je eigen zonnedroger bouwt. www.permacultuur.eu

10 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    11. kruidentuin

een kleine kruidentuin ( peterselie, bieslook, tijm en oregano) vervangt eenvoudig verpakte producten als slasaus, voorverpakte kruidenmengels , voorverpakte kruiden etc. en lekker !!

9 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    12. E-Magazine Smultuin

Droom je er wel eens van.... Lekker eten uit je eigen Smultuin?
      Wil je weten hoe je dat het beste kunt aanpakken, laat je dan inspireren door de smultuinlessen en inspirerende verhalen in het E-magazine Smultuin.

9 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    13. WC rol als bakje voor zaadjes

Als de zaadjes zijn uitgekomen kan je het plantje met rol en al in de grond stoppen. Verbazend hoeveel rollen je kan sparen in een jaar.

9 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    14. GFT container

Ik doe de groene container nooit aan de weg. Veel meer mensen zouden dat kunnen doen om CO2 uitstoot te minderen. Heb je een tuin met struiken dan kan alle GFT afval daaronder gelegd worden. Heb je een moestuin dan kan alle GFT afval gecomposteerd worden. Heb je geen tuin dan kan je keukenafval in Bokashi emmers vergist worden (uiteraard moet je de opbrengst dan nog aan iemand kwijt die wel een tuin heeft). Als er veel mensen meedoen kunnen we de gemeenten vragen ons korting te geven op ons afval belasting. En eigenlijk zou iedereen mee kunnen doen zodat… meer

8 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    15. 8 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    16. Maak zelf een composthoop(je) van tuin- en groentenafval

Maak zelf een composthoop(je) van tuin- en groentenafval. Sluit de kringloop, gratis plantenvoeding.

8 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
      3 reacties  ·  Tuin  ·  Beheerder →
    17. Geen organische bemesting gebruiken maar puur plantaardig

Gebruik natuurlijke mest met mycchorhiza schimmels om de plant vocht en voeding uit de grond te geven en in ruil geven zijn wortels suikers aan de schimmel. Bijna alle mest en compostsoorten bevatten dierlijke bestanddelen (beender,veren, bloedmeel) met name uit bio-industrie van kippen en runderen. Er worden dus meer dieren gedood voor het bemesten van de tuin dan nodig is. www.hanspardoeltuinen.nl levert plantaardige biologische meststoffen van Plant Health Care. Interesse? 0623966502

6 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    18. Moestuin op niveau

Ism met Gezonde Gronden realiseer ik moestuinen op niveau. 3x workshop voor 10 man.vrouw over wat + hoe en de 4e dag de bak plaatsen (40, 60 of 120 cm). Na het opstarten gaat de groep al zelfstandig elkaar steunend en inspirerend door. Gezonde Gronden opereert vanuit Permacultuur gedachtengoed, ik ben (ook) voor ACT NOW en scenarios en verdieping vanuit een filosofie later volgen als men interesse toont.. Diverse doelgroepen mixen geeft ook de leefbaarheid en sociale cohesie in de wijk een impuls.
      Voordelen op het gebied van ecologische, economische en sociale duurzaamheid

5 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    19. Inhoud veren kussens nestmateriaal voor de mussen

De inhoud ( veren) van een oud kussen wordt door de mussen enthousiast gebruikt als materiaal voor hun nest. Eind maart en in april dagelijks een handjevol in de tuin leggen. Je ziet ze snaveltjes vol verzamelen!

5 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    20. Feestelijke Tuinverlichting

Doe in bruine groentezakken een schep zand, zet er een kaarsje in en je hebt een heel feestelijke (warm oranje licht) en stabiele verlichting voor langs een pad, op je tuintafel of ter verwelkoming van je gasten bij de entree. Veilig, geen afval en creatief. Bij regen en harde wind niet bruikbaar.

4 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
  • Don’t see your idea?
  • Plaats een nieuw idee…
  • Kennisbank en Helpdesk