Suggesties voor nudges

Op de broedplaats kan iedereen ideeën, tips en suggesties voor een nudge plaatsen. Maak je idee zo concreet, constructief en informatief mogelijk. Anderen kunnen jouw idee steunen door erop te stemmen (stemknop), vragen stellen of aanvullen (klik op reacties). Discussie, interactie is welkom.
Als je een trefwoord intypt, start automatisch een zoekactie. Bestaat er al een idee dat op het jouwe lijkt, voeg je suggestie dan in een reactie toe en versterk zo het bestaande idee.

Suggestie voor de volgende nudge ...

U heeft al uw stemmen gebruikt en kunt daardoor geen ​​nieuw idee plaatsen. U kunt wel nog steeds zoeken en reageren op bestaande ideeën.

Er zijn twee manieren om meer stemmen te krijgen:

• Wanneer een beheerder een idee sluit waarop u heeft gestemd, zult u de stemmen van dat idee terugkrijgen.
  • U kunt uw uitgedeelde stemmen van een open idee nog verwijderen.
  • To see ideas you have already voted on, select the “My feedback” filter and select “My open ideas”.
(denken…)
Reset

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

Als een soort gelijk idee al bestaat, kunt u deze stemmen geven en een opmerking plaatsen.

Als het niet bestaat, kun je je idee plaatsen zodat anderen erop kunnen stemmen.

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

• Populaire ideeën
  • Top ideeën
  • Nieuwe ideeën
    1. Verspreid goed nieuws

De balans is op heel veel vlakken zoek. Zeker op het gebied van het nieuws wat ons iedere dag “toe komt”. Veel negatief nieuws leidend tot negatieve gedachten, negatieve energie in negatieve spiraal ….

De balans is zoek. Natuurlijk is het belangrijk reëel te blijven. Slecht nieuws bestaat …. maar goed nieuws ook!!! Laten we ook het goede nieuws met z’n alleen de aandacht geven die het verdient.

Ik vind het “nudge idee” super en wil mijn steentje bijdragen door dit goede nieuws te verspreiden over mijn netwerk (ook in het buitenland!!) met als uiteindelijke doel dat iedereen mee doet… meer

36 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google
      Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
      Je hebt nog over! (?) (denken…)
    2. Lees vaker een boek en ontdek de bibliotheek

Een avondje niets te doen? Zet dan niet de tv aan maar pak een boek. Gebeurt dat vaker dan kun je voor weinig geld lid worden van de bibliotheek, anders blijven je gelezen boeken toch maar in de kast staan. Lezen is beter voor je mentale fitheid en energierekening dan tv kijken.
      Ontdek de bibliotheek om boeken te lezen, boeken, tijdschriften, dvd's en luisterboeken te lenen en in de bibliotheek te internetten. Dit bespaart papier, gas en elektriciteit en geld.

35 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
    3. Voedingslessen aan kinderen

Naar mijn ideen hebben veel mensen weinig gevoel voor de oorsprong van hun eten. Vrees voor e-nummers en de populariteit van het programma de keuringsdienst van waarden zijn signalen hiervan.

Het is niet mogelijk dat de food-industrie weg gaat. Als je op een flatje woont is het lastig om je eigen groenten te telen en niet iedereen kan biologisch eten betalen.

Ik denk dat het belangrijk is dat jongeren les krijgen in de oorsprong van hun eten. Deze lessen zouden bij voorkeur aangeboden moeten worden op scholen, maar misschien moet er gestart worden met locale initiatieven.

Ik denk vooral aan… meer

35 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)

Els, dank voor je suggestie en oproep. Ik heb het item verplaatst naar de categorie ‘Inspiratie en bewustwording’, daar vind je ook andere ideeën die betrekking hebben op scholen.

4. Duurzaam onderwijs moet doorbreken

De Duurzaam Onderwijs Coalitie is gestart om te zorgen dat overheid en scholen duurzaamheid serieus gaan nemen. Duurzaamheid moet een stevige plaats krijgen in het curriculum. De coalitie kan katalysator hiervoor zijn. Begin als school met energiebesparen (gemiddeld €5.000/ basisschool/jaar) en duurzame energieopwekking. Gecombineerd met onderwijs zullen de kinderen (en leraren) het mee naar huis nemen en zo aanjager zijn van de verandering. Zie www.duurzaam-onderwijs.nl en www.eco-schools.nl

31 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    5. Sociaal Betrokken Schooltuin project

Met het Schooltuinen Project kunnen kinderen maar ook ouderen ontdekken hoe ze zelf een positieve bijdrage kunnen leveren aan de eigen voedselproductie op relatief weinig ruimte, want de ruimte die we voor voedselproductie hebben wordt steeds beperkter.

Uit recent wetenschappelijk onderzoek naar natuurbeleving en gezondheid door Agnes v/d Berg is vast komen te staan dat natuurervaring een positief effect heeft op het hersengedeelte waarmee je complexe geheugentaken uitvoert, cognitieve eigenschappen. En de psychische effecten van groen zijn dat je je gezonder voelt en minder naar de huisarts gaat; werken met groen geeft een betere cognitieve en psychische ervaring.

Het Schooltuinen… meer

28 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    6. Oefen aandacht (mindfulness / meditatie)

Alle nudges werken omdat we onszelf bewust zijn van het effect van ons gedrag op onze omgeving. Door aandacht te trainen kunnen we meer bewuste momenten kweken en krijgen tevens minder behoefte om (te) veel te consumeren. Oefen dus aandacht door 10 minuten per dag op een rustige plek je adem te tellen (1 tot 10 en weer opnieuw).

21 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    7. hoe kom ik in actie!?

Doe iets goeds voor de wereld. Een handige site voor diegenen die wel iets bij willen dragen maar niet weten waar te beginnen: 'Ik kom in actie'. http://ikkominactie.nl/
      Kies hoeveel tijd je hebt en op welk terrein je iets wilt doen, easy.

18 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    8. Hoe vertel je het je kinderen

Vertel je kinderen dat je zuinig omgaat met water en energie om zo de aarde niet uit te putten. Daar hebben ze meer een boodschap aan dan dat je zegt dat je zuinig bent om het geld.

18 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    9. Tijd voor eten, duurzame schoolkantines!

Tijd voor Eten bevordert dat kinderen op de basisschool een gezonde lunch en professionele tussenschoolse begeleiding krijgen, richt zich ook op opleidingen en werkgelegenheid voor alleenopvoedende ouders binnen de schoolkantines. Ons uiteindelijk doel is dat scholen anders gebouwd worden, namelijk met duurzame schoolkantines, liefst incl stadstuintjes. We werken aan voorbeeld projecten binnen vooruitstrevende scholen, koplopende gemeenten en doen dat in samenwerking met een aantal vooruitkijkende partners; denken mee over de scholen van de toekomst, de personele invulling van duurzame schoolkantines en bevorderen hiermee het gebruik van biologische- en streekproducten.

Vanuit Amsterdam gaan we in september 2011 opschalen binnen de Provincie… meer

14 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    10. Niet WinkelDag - doe mee!

http://www.koopniets.nl/
      http://dewereldredden.nl/nietskopen/

De Internationale Niet-Winkeldag is een jaarlijks terugkerende actiedag en wordt in Nederland ondersteund door Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling. Het fenomeen Niet-Winkeldag verovert langzaam maar zeker de wereld. Nadat de Canadees Ted Dave in 1992 de eerste Internationale Niet-Winkeldag (Buy Nothing Day) uitriep als een min of meer individuele actie, werd het idee in 1993 overgenomen door groepen in de Verenigde Staten, Engeland en Ierland. In 1995 introduceerde Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling de Niet-Winkeldag in Nederland. In de jaren daarna sloten ook groepen in Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Zweden, België, Noorwegen, Duitsland, Finland, Polen en Slovenië zich bij… meer

13 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    11. school elektraverbruik

Op scholen wordt het vanaf 26 januari 2012 mogelijk om kinderen heel makkelijk energiebewust te maken. Door een nieuw product uit Engeland kunnen scholieren als zij even kringgesprek hebben, naar het smartboard kijken, plasje doen, buiten spelen ... direct hun computer met een druk op een knop (de Halo) in de energiezuinigste stand zetten. Door leerlingen mee te laten denken waar de gerealiseerde energiebesparing en kostenbesparing voor gebruikt wordt, worden zij gemotiveerd om gebruik te maken van deze duurzame mogelijkheid. Op het computerscherm wordt aangegeven hoeveel er bespaard wordt, centraal wordt bijgehouden hoeveel de school aan elektra en kosten bespaard… meer

11 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    12. Bewustwording=Attitude wijzigen

Lekker leven wil iedereen! Als je leuke dingen doet, die millieubelastend zijn, compenseer dat dan de volgende dag door iets te doen dat helpt de omgeving van een ander prettiger te maken. Je zult zien dat een wijziging van houding leidt tot onbewust meewerken aan een verbetering van je omgeving.

8 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    13. kipcaravan

Het ontwikkelen en bouwen van een mobiel kippenhok/kippenren, een soort KIP caravan dus - te voor de hand liggend om te negeren -. De ren kan worden uitgeklapt/ingeklapt en het geheel kan basisscholen in heel Nederland langs om kinderen op aanschouwelijke manier te leren waar eieren vandaan komen. Bij elke school blijfven de kippen een week kamperen.De school hoeft geen moeite te doen om een echt hok met ren te bouwen.

Er hoort uiteraard een 'methode' bij in de vorm van een leskist waarmee we leerlingen wat kunnen vertellen over kippen en eieren en wat je allemaal met eieren kunt… meer

8 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    14. Duurzame Gezondheid

In de Nederlandse gezondheidszorg staan zorg en ziektebestrijding centraal. Denk aan de Zorgverzekeringswet. Het alternatief is gezondheid centraal stellen. Dat doet het Gezondheidscoöperatief Nederland. In het verlengde hiervan ontwikkelt de Gezondheidscoöperatie een gezondheidsverzekering. Meer weten? Zie www.gezondheidscooperatiefnederland.nl

7 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    15. Vitaal Lokaal

Vitaal Lokaal is ontwikkeld door de Stichting Vital PlaceS om schoollokalen om te bouwen van muffe naar vitaliserende leeromgeving met zuivere lucht, daglicht en zuiverend water. Kinderen presteren aanmerkelijk beter in een gezond lokaal. Kom dus langs om het zelf te ervaren. www.vitaallokaal.nl

5 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    16. Duurzaam nieuws

Vergoot je kennis en inzicht door een abonnement op een website als -bijvoorbeeld -duurzaamnieuws.nl.
      Wil je weten wat een groene economie voor jou kan betekenen? Hoe je lekker en toch met gerust geweten kunt eten? En wat een groene aanpak je kan opleveren? Dat lees je allemaal op Duurzaamnieuws.nl, de meest actuele website met al het nieuws over duurzaamheid.
      Neem nu een gratis abonnement op Duurzaamnieuws.nl, dan ontvang je elke week een compleet overzicht van nieuws, meningen en ontwikkelingen op elk gebied van duurzaamheid in je mailbox. Dat kost helemaal niks en je maakt ook nog kans op voordelige groene… meer

5 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    17. Buyersconsortium

Het idee is dat consumenten zich verenigen voor de aanschaf van duurzame producten. Producten die nu misschien nog niet bestaan, maar wel een wens voor is. Als collectief stap je naar een producent en vraagt hem of hij het product wil maken tegen een gegarandeerde afzet en voor een schappelijke prijs. Vraag en aanbod direct bij elkaar. Bij voorbeeld de aanschaf van een betaalbare electrische auto.

4 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    18. de Milieukist: milieu-wijzer lespakket over producten

Lespakket over grondstoffen, verpakkingen, energieverbruik, vervoer enzo, zie www.stichtingstam.nl. Leerlingen kunnen spelenderwijs kennis nemen van hoe en wat van zelfgekozen producten en het waarom van de alternatieven. Boeken, lijsten en hoe informatie te vergaren worden erbij geleverd. Scholen zouden op de hoogte moeten zijn van dit lespakket, prima aanvulling!

3 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    19. klimaatles

Gastlessen geven op basisscholen over klimaat en duurzame ontwikkeling is fantastisch om te doen.

In december 2010 ben ik naar Kopenhagen gefietst met in m'n fietstassen de klimaattekeningen van basisschool leerlingen. Ik heb ze daar aangeboden en ze gebruikt voor een klimaatboek t.b.v. een (basis)schoolproject. De presentatie was op de Dag van de Duurzaamheid.De klimaattop ging niet over ons klimaat maar dat van onze (klein)kinderen en over nog veel meer. Steeds meer mensen zien dat wel in maar op school wordt er nog weinig over gepraat. Daar wil ik graag verandering in brengen door gastlessen en het boek.

Informatie, vragen,… meer

3 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    20. twin boeket

Mijn idee is: je geeft iemand een twin boeket, dat bestaat uit twee kleine boeketten,een houd de ontvanger en het andere boeket geeft hij of zij weer door.Doel is het ervaren van krijgen is leuk maar ook weer weg geven geeft ook een goed gevoel.

2 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    ← Vorige 1
  • Don’t see your idea?
  • Plaats een nieuw idee…
  • Kennisbank en Helpdesk