Suggesties voor nudges
Op de broedplaats kan iedereen ideeën, tips en suggesties voor een nudge plaatsen. Maak je idee zo concreet, constructief en informatief mogelijk. Anderen kunnen jouw idee steunen door erop te stemmen (stemknop), vragen stellen of aanvullen (klik op reacties). Discussie, interactie is welkom.
Als je een trefwoord intypt, start automatisch een zoekactie. Bestaat er al een idee dat op het jouwe lijkt, voeg je suggestie dan in een reactie toe en versterk zo het bestaande idee.
-
zwerfafval of statiegeld...
Het Kabinet wil binnenkort het statiegeld op grote plastic flessen afschaffen. Veel gemeenten willen juist kleine plastic flesjes en blikjes óók onder de statiegeldregeling.
Staatssecretaris Atsma (Milieu) overlegt op 7 maart 2012 met de vaste commissie Milieu in de Tweede Kamer over de statiegeldkwestie.
Laat je stem horen tegen het afschaffen van het statiegeld en teken de petitie op www.echteheld.nl (tip van Benno).Nudger S. Schouten plaatste eerder een soortgelijke oproep op de Broedplaats: 'Volgens een wet uit 2006 zou statiegeld moeten zijn ingevoerd op allerlei kleine drankverpakkingen, maar het is bij grote PET-flessen gebleven. Nu wil staatssecretaris Atsma dat… meer
99 stemmen -
Nee, ik wil geen kassabon
Bij iedere pinbetaling of contante afrekening krijg ik de vraag of ik het bonnetje wil. Nee, ik wil geen bon. In alle gevallen is de bon al geprint en verdwijnt deze in de prullenbak. Totale waanzin. Kan dat nu niet anders?
Tel even mee. 16 miljoen Nederlanders, vergeet de helft. Blijven we met 8 miljoen consumenten over. Vergeet opnieuw de helft. 4 miljoen Nederlanders die, twee keer per week, ergens de vraag krijgen of ze de bon willen. Dat zijn 8 miljoen kassabonnetjes per week! Laat daarvan een kwart functioneel zijn. Die worden thuis bekeken en verdwijnen daarna in de… meer
64 stemmen -
Manifestatie en petitie tegen kernenergie
Teken NU de petitie tegen kernenergie op www.schoongenoegvankernenergie.nl en kom 16 april 2011 van 13.00 tot 16.00 naar de Dam in Amsterdam voor de landelijke manifestatie tegen kernenergie.
Kernenergie is een van de vieste vormen van energie. Naast dat het ongelooflijk gevaarlijk is blijft het afval tot wel 240.000 jaar stralen, en we hebben geen enkele geschikte oplossing voor dit afval! We moeten de productie van kernenergie en kernafval onmiddelijk stoppen, niet alleen voor onze generatie, maar vooral voor de vrijheid en veiligheid van ontelbare toekomstige generaties. Als we NU beginnen met overstappan op schone energievormen nemen we onze verantwoordelijkheid.
… meer
52 stemmen -
een Nee-Ja sticker tegen de 130 km
een Nee-Ja sticker tegen de snelheidsverhoging:
Nee, ik rijd geen 130 km!
Ja ik kom toch op tijd op mijn bestemming!42 stemmen -
Voorkom ongewenste (geaddresseerde) post
Geen ongewenste geaddresseerde post van loterijen, goede doelen, beleggingsfondsen etc: meld je aan bij Postfilter; https://www.postfilter.nl/
Het kan vier tot zes weken duren voordat de blokkade volledig actief is.
Bedrijven aan wie je in het verleden zelf contactgegevens hebt gegeven, mogen ook bij een blokkade blijven sturen. Als je dat niet wilt, dan moet je het bij het bedrijf zelf aangeven.Geen ongeadresseerde post: neem een NEE/NEE sticker
En ervaar hoeveel tijd, energie je overhoudt los van de papierbesparing. Ik heb al járen geen krant meer en heb nog nooit wat gemist. Nanette.Tip: Geef de Nee-nee-sticker een andere naam,… meer
36 stemmen
AdminAgaath
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
zie ook de Nudge: http://nudge.nl/nudges/25
-
2012 Jaar van de Bij
GLOBAL BEE EMERGENCY;
onderstaande link brengt je naar een actie om politiek in actie te brengen om pesticiden te bannen die worden gebruikt in fruit- en bloementeelt en waar de bijenstand door worden bedreigd. Een hele serieuze zaak, dus help aub mee:
http://www.avaaz.org/en/save_the_bees/96.php2012 Jaar van de Bij: http://www.jaarvandebij.nl/
32 stemmengestart ·
AdminJosien
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
Er is een fantastische nieuwe Nudge http://nudge.nl/nudges/113 lees en kijk wat je zelf kunt doen!
-
Steun een verbod op (particulier) vuurwerk!
Er loopt momenteel een actuele petitieactie: http://petities.nl/petitie/vuurwerkverbod
Graag tekenen als je er achter staat. Verwachte datum van indiening 27-03-2012.Goede voornemens: stop er zelf mee en probeer anderen hier ook van de overtuigen, zodat de komende jaarwisseling al een stuk schoner zal zijn.
30 stemmen -
kosten intensieve veehouderij
De intensieve veehouderij geeft ons dodelijke virussen, resistentie door overmatig antibiotica gebruik (bv:MRSA en ESBL bacterie), 6 boeren stoppen per dag, milieuvervuiling, ruimingen. Wat geproduceerd wordt verdwijnt voor 90% naar het buitenland. Dat vlees hebben wij dus blijkbaar niet nodig. Wel krijgen we ongevraagd alle rampen. Voor ons dus niet de "lusten", wel de lasten. En die betalen we ook nog via onze belasting.
Al die rampen voorkomen kost geld. De schade die erdoor ontstaat ook.
De petitie vraagt: alles wat de intensieve veehouderij kost en waar hij niet zelf voor opdraait willen we duidelijk en welomschreven in beeld krijgen… meer25 stemmen -
Milieuwethouders, doe mee met Nudge
Als alle milieuwethouders zich aansluiten bij Nudge en hun eigen gemeente en politieke achterban enthousiasmeren voor Nudge, wie weet wat voor geweldige plannen er in het land gaan ontstaan. Als de wethouders niet durven: laat dan de politieke woordvoerders het doen. Maak wat los in Nederland en roep je kiezers op tot het bedenken van nog betere ideeën. Haal het bedrijfsleven over de streep van korte-termijn-denken. Denk aan je pensioen of je kinderen. Wees creatief.
14 stemmen -
microkrediet wereldwijd verstrekken
Je kunt nu ook als particulier microkrediet verstrekken.
Vanaf 20 euro (25 dollar).Ik heb het zelf nu 3x gedaan. Zo leuk.
www.kiva.org is een platform die mensen en lokale organisaties in arme landen bij elkaar brengt. Je leent geld aan een persoon of groep naar keuze die daarmee iets onderneemt (winkelvoorraad, zaaigoed, nieuwe koelkast, taxi etc.). Na een half jaar tot een jaar krijg je je geld weer terug.
13 stemmen -
Deel widgets, plugins, banners etc. voor blogs en websites
Samenwerken door delen. Stel een paar Nudge-tools beschikbaar, zoals een inspirerend persbericht. Ik ben op zoek naar een widget die ik op mijn blog kan plaatsen. Dit naar het voorbeeld van bijvoorbeeld van Greendesk - http://green-desk.ning.com/main/embeddable/list
10 stemmengepland ·
AdminJosien
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
Ja, dit gaan we dus doen; de bestanden worden ‘as we speak’ klaargemaakt. Binnen een paar weken hier ook bericht waar op de site van Nudge de definitieve bestanden te vinden zijn.
-
Griekse families die geen inkomen hebben 'adopteren'
Zij, die iets kunnen missen elke maand, geld doneren (minimaal € 50,00) aan Griekse families in nood, één op één en via een organisatie die projecthulp doet zonder grote overheadkosten.
Het is natuurlijk mooi als een Grieks gezin door meerdere families kan worden geadopteerd, zeg, maximaal 3, dan hebben ze 150,00 per maand meer te besteden.
Er zijn veel meer Nederlanders dan Grieken dus het moet mogleijk zijn iets voor deze nieuwe armen te doen.3 stemmen