Suggesties voor nudges

Op de broedplaats kan iedereen ideeën, tips en suggesties voor een nudge plaatsen. Maak je idee zo concreet, constructief en informatief mogelijk. Anderen kunnen jouw idee steunen door erop te stemmen (stemknop), vragen stellen of aanvullen (klik op reacties). Discussie, interactie is welkom.
Als je een trefwoord intypt, start automatisch een zoekactie. Bestaat er al een idee dat op het jouwe lijkt, voeg je suggestie dan in een reactie toe en versterk zo het bestaande idee.

Suggestie voor de volgende nudge ...

U heeft al uw stemmen gebruikt en kunt daardoor geen ​​nieuw idee plaatsen. U kunt wel nog steeds zoeken en reageren op bestaande ideeën.

Er zijn twee manieren om meer stemmen te krijgen:

• Wanneer een beheerder een idee sluit waarop u heeft gestemd, zult u de stemmen van dat idee terugkrijgen.
  • U kunt uw uitgedeelde stemmen van een open idee nog verwijderen.
  • To see ideas you have already voted on, select the “My feedback” filter and select “My open ideas”.
(denken…)
Reset

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

Als een soort gelijk idee al bestaat, kunt u deze stemmen geven en een opmerking plaatsen.

Als het niet bestaat, kun je je idee plaatsen zodat anderen erop kunnen stemmen.

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

• Populaire ideeën
  • Top ideeën
  • Nieuwe ideeën
    1. afwijkende vormen groenten en fruit

Ik hoorde recent in - ik meen - Koffietijd dat er meer dan een miljoen of miljoenen kilo groente en fruit wordt weggegooid in NL vanwege "afwijkende" vormen. Prima om te eten maar zogenaamd niet verkoopbaar vanwege die (leuke) afwijkende vormen. Oproep was in programma om massaal aan onze supermarkten te vragen deze afwijkingen wel te gaan verkopen, maar ik denk dat we met z'n allen zover nog niet zijn. In plaats van weggooien moet er toch iets anders mee gedaan kunnen worden?!!! Doneren aan de armen, aan zorginstellingen met grote keukens, dierentuinen voor mijn part (kunnen de entreeprijzen wat… meer

55 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google
      Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
      Je hebt nog over! (?) (denken…)
    2. Green Miles

Dit idee brandt al een tijdje in mijn hoofd. Een landelijk spaarsysteem, bijv Green Miles, waarmee je groene punten kunt sparen bij de aanschaf van duurzame producten. Bijv de puur&eerlijkserie van AH, alles in de natuurwinkel, maar ook apparatuur met energielabel A, een hybride auto, een geadopteerde kerstboom, bij het recycelen van spullen, of als je géén plastic tasje koopt bij de supermarkt enz. Met de punten die je spaart krijg je dan korting op bijv zonnepanelen, of een waterbesparende kraan.

28 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
    3. Kom meedenken op de lokale #OCCUPY-vergaderingen.

#Occupy is aanwezig in veel grote steden in Nederland. Occupy is een menselijk platform dat tot doel heeft maatschappij, mens en wereld een stukje beter te maken door krachten, ideeën en visies te bundelen. Occupy houdt regelmatig bijeenkomsten. Iedereen is welkom.

Concrete thema's zijn: ecologie , hervorming van de financiële markten, politiek-sociale thema's, kunst en muziek, jammen, informatieverspreiding , spiritualiteit en ontmoetingen.

De Occupy-beweging is ontstaan uit protesten tegen de schadelijke inmenging van de politiek en het bedrijfsleven in onze levens. Hebzucht, globalisering en het geloof in een oneindige economische groei veroorzaken enorm grote schade aan onze onderlinge sociale en… meer

22 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    4. stroom opwekken in plaats van strafwerk

Laat kinderen op school geen strafwerk meer schrijven . Strafwerk is verspilling van papier en inkt. Sluit een hometrainer via een dynamo aan op het elektriciteitsnet, en laat ze voor straf fietsen.

18 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    5. Ga winkels testen op duurzaamheid

Het “DuurzaamheidsTeam Tilburg” (DTT) heeft het initiatief genomen om een Duurzaamheidskeurmerk voor Tilburgse winkels in te stellen. Winkeliers verdienen dit keurmerk als de winkel voldoet aan criteria die door ons zijn opgesteld.

De gemeente Tilburg heeft ons op 18 maart 2009 een subsidie toegekend in het kader van de actie “Subsidie Energie-Idee”. Dit is een budget van de gemeente voor originele, uitvoerbare plannen om energie te besparen. De Ondernemers Federatie Tilburg en de Stichting Stadskern Tilburg ondersteunen ons idee van het instellen van een Duurzaamheidskeurmerk voor winkels.

De criteria hebben o.a. betrekking op de toegang tot de winkel, de temperatuur… meer

15 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)

Inmiddels ruim een jaar later is de vraag: hoe staat het met het duurzaamheidskeurmerk? Hoe zien de ontwikkelingen eruit, in Tilburg en/of misschien landelijk. Nudge is benieuwd!

Op deze vraag is een mooie update gegeven, lees het bijzondere verhaal van Paul in de commentaren.

6. Help mee om duurzaamheid iets van iedereen te maken

Log in, ga naar 'persoonlijke kaart' en mail je vrienden met de uitnodiging om ook een stip te zetten.

10 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    7. Mobiele operator voor het goede doel

In Belgie lukte het de markt om een sociaal-geengageerde mobiele operator op de markt te brengen. Die maakt gebruik van een bestaand netwerk (zoals KPN dat heeft), maar schenkt al zijn winst integraal weg naar het goede doel.

Omdat het een systeem is dat op zichzelf-werkt en het bijgevolg weinig tot geen werknemers in dienst hoeft te hebben, kan deze automatisering van diensten efficient gaan worden om het in ontwikkelingsplekken in te zetten tot ontwikkeling.

Vergelijk en lees op www.ello-mobile.be

Het verbaast me dat een intelligente Nederlander nog niet met iets gelijkwaardigs op de proppen kwam :-)

9 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    8. Organiseer of doe mee aan een carrotmob

Carrotmobben is een positieve manier om te werken aan een milieuvriendelijke aarde. Je stimuleert ondernemers om duurzamer te worden, en je beloont ondernemers die dat al zijn en die een stap extra willen zetten. Dat doen we door onze consumentenkracht te gebruiken. In ruil voor extra omzet, gratis energieadvies en publiciteit verplicht de ondernemer zich om groene investeringen te doen. Bijvoorbeeld door koelkasten te dichten, led-verlichting te installeren of door het assortiment aan te passen.

Op dit moment is Carrotmob actief in Rotterdam. In Amsterdam zijn onze vrienden van Strawberry Earth bezig met ongeveer hetzelfde doel. Wil je graag actief… meer

8 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    9. Waterkoker met 80 graden stand

De ideale temperatuur om het theezakje te water te laten = 80 graden.

Waterkokers verbruiken veel elektriciteit. Voordat 't water is afgekoeld tot deze temperatuur duurt 3 minuten. ... Elektriciteit- en tijdverspilling...

Daarom pleit ik voor een waterkoker met een 80 graden stand: industrieel ontwerpers aller landen: verenigt u!

6 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    10. Afschaffen onnodige gekke koeienziektemaatregelen

Angst regeert nog steeds: 16 miljoen ton diermeel wordt onnodig vernietigd. Kosten 20 miljard euro, winst geen enkel mensenleven. Kosten ruim 60 miljoen ton graan, regenwoud, 2500 km3 schoon zoet water, paar procent mondiale CO2-uitstoot. Media en politiek gijzelen publieke opinie.

Voor meer achtergronden en rekensommen zie: http://xrl.in/8ukv

5 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    11. Het kan anders

Nederland is een prachtig land. Er is veel dat hier super goed is geregeld. Er is een enorme vrijheid en welvaart. Wil je al dit moois behouden en een positieve bijdrage aan leveren? Lees dan ‘’Het Kan Anders’’. Er is namelijk ook een keerzijde: wij leven in een land dat dichtslibt door te veel regels, te veel ambtenarij, en te veel vangnetten. En dat kan anders geregeld worden.
      ‘’Het Kan Anders’’ doet een positief beroep op het nemen van meer persoonlijke verantwoordelijkheid.
      Op verschillende relevante onderwerpen zoals Onderwijs, Natuur, Bedrijfsleven, Belastingen, EU deelname enz., is een eerste analyse losgelaten over… meer

4 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    12. Geld verdienen door goed te doen?!

Social impact bonds komen naar Nederland:
      http://www.squarewise.com/the-square/topics/gezondheidszorg/de-potentie-van-social-impact-bonds-in-de-nederlandse-zorgsector/

Wat als we deze methode inzetten voor duurzaamheid? Ik denk dat er vele mogelijkheden zijn.

Bijvoorbeeld de aanpassingen die gemeentes moeten doen om hun gemeente klaar te maken voor de hardere stortbuien die er door de klimaatverandering vallen. Dure uitbreidingen van het riool etc. en als het toch misgaat kost het handen vol geld. Dit kan voorkomen worden door heel veel intelligente regentonnen te plaatsen. Regentonnen die een seintje krijgen als er een stortbui aankomt en dan automatisch (voordat de bui er is) leeglopen. En zo de piekbelasting op het riool verlagen. Dit… meer

4 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    13. Nudge site gebruiken voor interactie tussen eco-dorpen en eco-mensen

1) op de hoofd pagina van Nudge niet alleen individuen plaatsen als groene rondjes, maar ook eco plekken als bruine vierkantjes (o.i.d.)

2) per 'project' (kan een ecodorp zijn, maar ook een permacultuur school of andere initiatieven waar meer mensen voor nodig zijn) kan aangegeven worden wat voor project het is en wie er aan meehelpen.

3) mensen kunnen gemakkelijk en specifiek zoeken naar verschillende projecten

4) per project mogelijk een broedplaats voor ideeën gerelateerd aan dat project

5) per project recensies van mensen die er geweest zijn of meegewerkt hebben.

(er is al iets met bedrijven, maar veel projecten… meer

3 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)

De wens om op de kaart ook projecten en andere duurzame initiatieven zichtbaar te maken is ook een wens van Nudge. En niet alleen een wens, er zijn concrete plannen om dit te gaan ontwikkelen. Wordt vervolgd!

14. Kruidenier vraagt uw hulp!

Wij zijn een kleine kruidenier. Ik heb samen met mijn vrouw een winkel en mijn dochters helpen mee. Wij hebben duurzaamheid hoog in het vaandel en we proberen ons daarmee (zo ver het kan) te onderscheiden.

Om in deze tijden van supermarktoorlog klanten te binden, willen we een duurzame spaaractie ontwikkelen. Denkt u met ons mee hoe we dat het beste zouden kunnen doen - ideeën uit het hele land zijn welkom! http://bit.ly/vBgj7M

3 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    15. Fairduurzaming van ons handelen voor een Grenzeloos Gezonde wereld

In een tijd van mondialisering is gezondheid hier en elders onlosmakelijk met elkaar verbonden. De manier waarop wij handelen in de gezondheidszorg (en ook in andere sectoren) kan een impact hebben op gezondheid elders, en andersom.
      Zo heeft de werving van zorgpersoneel uit landen met een groot tekort aan zorgverleners gevolgen voor het zorgstelsel van het land van herkomst. Vice versa kan een epidemie in een land met een zwak zorgstelsel resulteren in een pandemie die ook Nederland raakt.

Iedereen kan zorg dragen voor een grenzeloos gezonde wereld. Denk aan verantwoord voorschrijfgedrag van antibiotica, het weren van onethisch geteste medicijnen,… meer

2 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    16. fairworld - tips

Beste mensen. Voor nog meer tips voor een betere, eerlijke en duurzame wereld kijk dan eens op het digitale 'magazine' www.fairworld.nl

Met fairworld hebben we als doel mensen te inspireren en te stimuleren die hun leven en werk duurzaam willen inrichten en actief willen meewerken aan een betere, eerlijke en duurzame wereld. Onze doelgroep kenmerkt zich door een persoonlijke levenstijl die kiest voor kwaliteit, in plaats van kwantiteit en het bewust kopen van producten en diensten die geen verdere ecologische of maatschappelijke problemen verzoorzaken. Daarnaast zijn kernwaarden aandacht voor anderen in een achterstandssituatie en het nastreven van een evenwichtige leefomgeving.

meer

2 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    17. 1 stem
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)

Beste Anonymous, het antwoord is nee, er is geen engelstalige versie beschikbaar. Het is wel iets wat heel erg welkom zou zijn. Nudge zoekt dus op dit moment iemand, native speaker, die dit uit vrije wil en met precisie voor zijn rekening wil nemen.

• Don’t see your idea?
  • Plaats een nieuw idee…
  • Kennisbank en Helpdesk