Suggesties voor nudges

Op de broedplaats kan iedereen ideeën, tips en suggesties voor een nudge plaatsen. Maak je idee zo concreet, constructief en informatief mogelijk. Anderen kunnen jouw idee steunen door erop te stemmen (stemknop), vragen stellen of aanvullen (klik op reacties). Discussie, interactie is welkom.
Als je een trefwoord intypt, start automatisch een zoekactie. Bestaat er al een idee dat op het jouwe lijkt, voeg je suggestie dan in een reactie toe en versterk zo het bestaande idee.

Suggestie voor de volgende nudge ...

U heeft al uw stemmen gebruikt en kunt daardoor geen ​​nieuw idee plaatsen. U kunt wel nog steeds zoeken en reageren op bestaande ideeën.

Er zijn twee manieren om meer stemmen te krijgen:

• Wanneer een beheerder een idee sluit waarop u heeft gestemd, zult u de stemmen van dat idee terugkrijgen.
  • U kunt uw uitgedeelde stemmen van een open idee nog verwijderen.
  • To see ideas you have already voted on, select the “My feedback” filter and select “My open ideas”.
(denken…)
Reset

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

Als een soort gelijk idee al bestaat, kunt u deze stemmen geven en een opmerking plaatsen.

Als het niet bestaat, kun je je idee plaatsen zodat anderen erop kunnen stemmen.

Voer uw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

• Populaire ideeën
  • Top ideeën
  • Nieuwe ideeën
    1. war on waste

Doe mee aan InterfaceFLOR's War on Waste campagne: http://j.mp/wastewar

Het is triest, maar op dit moment is het goedkoper om afval weg te gooien, dan wanneer het wordt gerecycled of hergebruikt. InterfaceFLOR heeft een campagne gelanceerd waarin wordt opgeroepen tot actie om de Europese afvalwetgeving te veranderen.
      Kijkt u op onderstaande site, die legt uit wat we willen bereiken. U kunt zich hier ook aanmelden om onze War on Waste te steunen. We gaan met alle handtekeningen naar Brussel om een positieve lobbycampagne te starten.

http://waronwaste.interfaceflor.eu/nl/

We werken samen met NGO's, opinieleiders van maatschappelijke organisaties, overheden, pers en andere belanghebbenden… meer

109 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google
      Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
      Je hebt nog over! (?) (denken…)
    2. Geef producten een tweede leven: ga naar een weggeefwinkel of laat het ophalen

Hergebruik: bedenk bij alles wat je weg wilt doen of het nog bruikbaar is. Het begon met marktplaats maar inmiddels maken sites als www.gratisoptehalen.nl het heel makkelijk om afgedankte goederen een nieuw leven te geven. Geef wat je over hebt weg. De meest effectieve vorm van recycling! Jij blij want het wordt opgehaald en zij blij want hebben het nodig en hoeft niet nieuw te zijn. Je zult er van versteld staan hoeveel van wat je hebt staan om weg te gooien voor anderen nog waarde heeft.

Of: ga naar een weggeefwinkel en als die er nog niet is, begin… meer

62 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
    3. Alternatieven voor plastic groente- en fruitzakjes in de schappen

Geen rollen plastic zakjes meer op de groente- en fruitafdeling in de supermarkt. In plaats daarvan leg je pakketjes met herbruikbare zakjes in de schappen. (Bij de groente en het fruit). Deze zijn al via diverse webshops te krijgen.

Of gebruik een zelfgemaakt net. Bij de boer koop je aardappelen per 20 kilo in van die grote netten. Hieruit kun je eenvoudig met naald en draad kleinere netzakken maken. Groente of fruit inladen, dichtknopen en klaar ben je. Ze wegen amper iets, zijn herbruikbaar en je hoeft niet telkens gebruik te maken van de plastic zakken. Tonia B op 24… meer

51 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    4. Kijk als je iets nodig hebt eerst in de locale Kringloopwinkel

Zo vind je originele dingen, voorkom je dat er teveel nieuwe producten worden geproduceerd & draag je bij aan het creëren van werkgelegenheid: de meeste Kringloopwinkels bieden werk aan mensen die (nog) niet regulier aan de slag kunnen.

49 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    5. Urban Mining

Breng oude spullen b.v computers, telefoons, tv`s naar de gemeentelijke recycle stations en beloon het brengen en laat er een waarde tegenover staan. Betaal mensen in punten. Punten die in mindering gebracht worden op de gemeentelijke belastingen en of doorverkoopbaar zijn.

34 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    6. Problemen bij plastic inzamelen

Ik wil graag plastic afval scheiden maar... omdat er geen inzamelpunten zijn in mijn directe omgeving blijft het staan of erger nog: gooi ik het maar weer bij de rest van het afval. Ik zou graag Plastic Pick-up Points willen in de wijk, waarbij per toerbeurt iemand uit de wijk het plastic wegbrengt naar een inzamelpunt, of eventueel de gemeente die het samen met het overig huisvuil komt ophalen.

Het is vaak moeilijk om te bepalen of een (onderdeel van een) produkt bij het gescheiden plasticafval kan, bij papier of bij het restafval. Soms staat er een symbool op, meestal… meer

31 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)

Arjan, je vraag heeft wel degelijk stemmen opgeleverd, maar nog geen aanvullende reacties. Heb je zelf een idee wat een concrete, praktische aanpak zou kunnen zijn die dan eventueel door andere nudgers opgepakt en verder uitgewerkt zou kunnen worden.

7. Waxinelichtjes zonder cup

Na het opbranden van een waxinelichtje blijft er een leeg metalen cupje over dat makkelijk navulbaar is. Ik kan nergens waxinelichtjes zonder cup vinden, terwijl ze een paar jaar geleden er nog wel waren. Misschien iets voor kaarsenmakers als Bolsius om dit weer op de markt te brengen? Of zijn ze er nog? Wie kan me vertellen waar?

29 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
      gestart  ·  JosienAdminJosien (Beheerder, Nudge) antwoordde

Onder de naam ‘Naked Candles’ is dit een project geworden. Naar aanleiding van deze suggestie is de Raad van Actie van Nudge samen met studenten van de Hogeschool van Amsterdam aan de slag gegaan. Er wordt onderzocht hoe de markt in elkaar zit, of fabrikanten mee willen werken – om waxinelichtjes zonder cup (weer) te gaan verkopen – en er wordt gekeken naar de optie om de cupjes te recyclen. En aan het eind van dit traject is er (hopelijk) zicht op hoe we dit kunnen gaan ‘nudgen’. Resultaten worden eind mei, begin juni verwacht! Wordt vervolgd.

8. ruilwinkel online

Geïnspireerd door een vriendin met een 'echte' ruilwinkel ben ik een hele tijd geleden aan de slag gegaan om een ruilsite te bouwen waar iedereen een eigen ruilwinkel kan beginnen.
      Dit moest vooral een gebruiksvriendelijke site worden en dan natuurlijk anders dan al bestaande ruilsites. Dus ipv iets aan te bieden en te zeggen wat je er voor terug wil, kijk je wat anderen willen ruilen met jou. En je kunt spullen ook laten afhalen.
      De site is nu een 3 weken in de lucht. Waar het nu aan ontbreekt is promotie en bezoekers. Ruilen werkt namelijk met name lokaal. … meer

25 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    9. Verzamel een zak afval tijdens het wandelen

Maak je een wandeling (met de hond)? Neem een plastic zak mee en vul deze met afval dat je onderweg tegenkomt. Gooi hem weg in vuilnisbak (op de parkeerplaats). Wil je je handen niet vuilmaken, pak dan het afval op met je hand in een klein plastic zakje (dat je later ook gewoon mee weggooit). Als we allemaal zo en dan een zak vullen maken we de buurt, parken en bossen vrij van zwerfafval!

23 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    10. Verpakking

Wanneer je boodschappen doet zitten sommige artikelen dubbel verpakt. Na aanschaf het overtollige verpakkingsmateriaal in de supermarkt of winkel achterlaten geeft een helder signaal. Koop een duurzame tas om je aankopen in te doen en laat de rommel achter bij degene die het aanbiedt.

19 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    11. Reclame en toiletpapier

Wanneer reclamedrukwerk verschijnt op toiletpapier, kun je het na het lezen goed gebruiken.
      Idee: vierkante vellen als stapeltje, wat door de brievenbus kan, verpakt in afbreekbaar plastic.
      Voordelen: gratis toiletpapier en minder afval.
      Nog na te gaan: milieuvriendelijke drukinkt en haalbaarheid van de leesbaarheid.

18 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    12. afval quotum

Iedereen krijgt een afval-quotum. Indien je meer afval produceert betaal je een toeslag die in een collectieve pot gaat voor afval hergebruik realisatie/innovatie.

18 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    13. belasting op verpakking

Waarom geen hoge belasting op verpakkingen? Dat zal de fabrikanten stimuleren om minder verpakkingen te gebruiken. Want pas als de consument het in zijn portemonee voelt, gaat ie zich anders gedragen. Met de extra opbrengsten kan industrieel scheiden van afval verbeterd worden. Dat kan vast efficiënter dan allemaal aparte transportstromen voor gft, papier, glas etc...

17 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    14. Biologisch afbreekbare stickers voor fruit

Stickers zitten op fruit om de consument te informeren wat voor soort of merk fruit ze eten.
      Ik verwijder de stickers nu van de bananen en sinaasappels, maar wat zou het toch handig zijn als die stickers biologisch afbreekbaar zouden zijn en in de groenbak konden met de schillen!

17 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    15. Statiegeld op alle soorten schrijfwaren

Scholen en bedrijven kunnen tegenwoordig hun verbruikte schrijfwaren gratis opsturen naar TerraCycle. De schrijfwaren worden vervolgens gerecycled en omgezet in nieuwe duurzame producten. De deelnemer ontvangt bovendien voor de schrijfwaren geld waarmee een school of een goed doel naar eigen keuze ondersteund kan worden. Help veranderen hoe over afval wordt gedacht en lever tegelijk een concrete bijdrage aan milieu en maatschappij!

SCHRIJFWAREN BRIGADE
      De inzameling is bijzonder eenvoudig, geheel gratis en open voor scholen, bedrijven en organisaties. Hieronder treft u de 4 stappen die een deelnemer moet volgen om deel te nemen aan de inzameling. Zodra de deelnemer een doos… meer

17 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    16. Afschaffen Diftar (gedifferentieerd tarief voor afval)

Om de hoeveelheid zwerfafval sterk terug te dringen is het nodig Diftar af te schaffen. Ondanks dat het gedifferentieerd tarief (diftar) tegemoet komt aan het uitgangspunt "de vervuiler betaalt", zorgt diftar helaas voor zwerfafval. Indien voor het afval jaarlijks een vast bedrag (i.p.v. diftar) betaald moet worden vervalt het motief om afval te dumpen als zwerfafval.

17 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    17. zelf aluminium blikjes recyclen

Je kunt zelf je aluminium blikjes, cupjes van kattenvoer, cupjes van waxinelichtjes etc. opsparen en naar de plaatselijke ijzerboer brengen. Krijg je er nog geld voor ook, de laatste keer dat ik het deed 0,80 cent per kilo.

15 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
      gestart  ·  JosienAdminJosien (Beheerder, Nudge) antwoordde

Dit is nu een project met de titel: ‘We love aluminium’. Naar aanleiding van deze suggestie is de Raad van Actie van Nudge samen met studenten van de Hogeschool van Amsterdam aan de slag gegaan; er wordt op kleine schaal een haalbaarheidsstudie gedaan, er wordt gekeken naar ecologische en economische parameters. En aan het eind van dit traject is er (hopelijk) zicht op hoe we dit kunnen gaan ‘nudgen’. Resultaten worden eind mei, begin juni verwacht! Wordt vervolgd.

18. Duurzame tandenborstel: stop met de wegwerp tandenborstel

Ik stel voor een designwedstrijd uit te schrijven, om een herbruikbare tandenborstel te ontwerpen. Het probleem is: we gooien om de paar maanden een uit de kluiten gewassen tandenborstel weg, dat kan slimmer. De tandenborstel moet opnieuw uitgevonden worden. Een solide basis handgreep (bijv. aluminium) die een leven lang meegaat en simpel schoon te maken is. Deze wordt voorzien van een zo klein mogelijke borstel opzet, bestaand uit ecologisch verantwoord materiaal. Hiermee voorkomen we een hoop afval per jaar. De wegwerp tandenborstel ergert me als onnodig wegwerpproduct al jaren.

15 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    19. Maken van een sticker voor op de verpakking ter verlenging van de houdbaarheid.

We ontwerpen een sticker met per sticker een uniek (bar)code die een winkelier op de verpakking kan doen als de houdbaarheidstermijn verstreken is. Wij staan dan garant voor de verlengingsduur. We vragen dan 5 ct per sticker om de kosten te dekken voor maken sticker, overhead en een stukje verzekering in geval iemand toch wil claimen. Winst van dit project gebruiken we voor bewustzijn campagnes richting publiek en fabrikanten om te komen tot een andere houdbaarheids aanpak.

10 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    20. ruilkring of Lets

Wordt lid van een ruilkring in jouw woonplaats of start er zelf een. Spullen die je over hebt, kun je binnen deze kring ruilen tegen andere spulletjes, of tegen een virtueel betaalmiddel. Hiermee kun je dan zelf weer andere aangeboden spullen aanschaffen. Hetzelfde geldt voor diensten: diensten aanbieden en ruilen tegen andere diensten. Dit voorkomt verspilling en geeft je de kans iemand anders te helpen, alles met gesloten portomonnee!

Of ga op zoek naar een Lets kring bij jou in de buurt. Hierbij speelt geld geen rol maar is het ruilmiddel knikkers! Mensen bieden allerlei diensten en goederen aan en… meer

9 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    ← Vorige 1 3
  • Don’t see your idea?
  • Plaats een nieuw idee…
  • Kennisbank en Helpdesk