Suggesties voor nudges
Op de broedplaats kan iedereen ideeën, tips en suggesties voor een nudge plaatsen. Maak je idee zo concreet, constructief en informatief mogelijk. Anderen kunnen jouw idee steunen door erop te stemmen (stemknop), vragen stellen of aanvullen (klik op reacties). Discussie, interactie is welkom.
Als je een trefwoord intypt, start automatisch een zoekactie. Bestaat er al een idee dat op het jouwe lijkt, voeg je suggestie dan in een reactie toe en versterk zo het bestaande idee.
-
Nee, ik wil geen kassabon
Bij iedere pinbetaling of contante afrekening krijg ik de vraag of ik het bonnetje wil. Nee, ik wil geen bon. In alle gevallen is de bon al geprint en verdwijnt deze in de prullenbak. Totale waanzin. Kan dat nu niet anders?
Tel even mee. 16 miljoen Nederlanders, vergeet de helft. Blijven we met 8 miljoen consumenten over. Vergeet opnieuw de helft. 4 miljoen Nederlanders die, twee keer per week, ergens de vraag krijgen of ze de bon willen. Dat zijn 8 miljoen kassabonnetjes per week! Laat daarvan een kwart functioneel zijn. Die worden thuis bekeken en verdwijnen daarna in de… meer
64 stemmen -
straat- en snelwegverlichting midden in de nacht uit
Snelwegen: er is een periode geweest dat na 23:00 of 00:00 de helft van de lampen werd uitgeschakeld en pas weer om 06:00 werd ingeschakeld. Tegenwoordig is in Nederland zowat geen snelweg meer onverlicht wat ook nog eens lichtvervuiling oplevert in de nacht.
Dus na 23:00 of 00:00 de helft van de straat verlichting op de snelwegen uit en pas om 06:00 weer aan.Aanvullingen van andere Nudgers:
Tip van: Karin: de verlichting bij een snelweg kan uit als er langs de kanten kattenogen worden geplaatst, dit is 's avonds ook een stuk veiliger omdat je kan zien hoe de… meer162 stemmen
AdminJosien
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
Er bestaan hier al voorbeelden van. De gemeente Barneveld heeft een beleidsnota (2011) “Licht op de openbare verlichting” met zeer lezenswaardige inzichten en oplossingen. LED-verlichting, dimbaar, gericht licht en juist ook in de buitengebieden (Veluwe) geen verlichting ‘tenzij’. De kattenogen komen terug; hfdstk actieve en passieve markeringen. Als jullie nog meer voorbeelden weten dan horen wij het graag !? Hier is de Barneveld-link: http://www.barneveld.nl/document.php?m=3&fileid=37599&f=ff88dd40a46da8c37e954f3291be6995&attachment=0&a=607
En in Hoofddorp wordt in de loop van de komende 20 jaar alle openbare verlichting vervangen door LED-lampen. Met dimmers. Iets minder ingrijpend dan bij de gemeente Barneveld, maar alle kleine beetjes helpen. http://www.hoofddorpsecourant.nl/plaatsnamen/hoofddorp/lichtgevend_asfalt_in_haarlemmermeer_verlichting_wordt_duurzaam_23550076.html
-
zwerfafval of statiegeld...
Het Kabinet wil binnenkort het statiegeld op grote plastic flessen afschaffen. Veel gemeenten willen juist kleine plastic flesjes en blikjes óók onder de statiegeldregeling.
Staatssecretaris Atsma (Milieu) overlegt op 7 maart 2012 met de vaste commissie Milieu in de Tweede Kamer over de statiegeldkwestie.
Laat je stem horen tegen het afschaffen van het statiegeld en teken de petitie op www.echteheld.nl (tip van Benno).Nudger S. Schouten plaatste eerder een soortgelijke oproep op de Broedplaats: 'Volgens een wet uit 2006 zou statiegeld moeten zijn ingevoerd op allerlei kleine drankverpakkingen, maar het is bij grote PET-flessen gebleven. Nu wil staatssecretaris Atsma dat… meer
99 stemmen -
Werken aan Nieuwe Business Modellen
We zijn vanuit de Nijmegen School of Management (Radboud Universiteit) een onderzoek begonnen naar nieuwe business modellen. Het kan o.a. gaan om ruilen, delen of creëren met het oog op waarde creatie. Mijn tijd voor jouw zorg, samen een coöperatie opzetten (voor voeding, zorg of energie) of .... Daar zoeken we naar. Ideeen en (beginnende) praktijken (liefst al het er is met verwijzing naar website of bron) naar Jan Jonker, NSM-RU. Dank alvast,
12 stemmen
AdminJosien
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
Beste Tim (Nijmegen RU) en anderen, voor een ieder die rechtstreeks met elkaar in contact wil komen: zie de website-adressen en/of het e-mail adres van Tim in de reacties. Als je steeds op de hoogte wilt blijven van de actuele situatie zet dan in je profiel op de Broedplaats bij instellingen even het juiste vinkje aan.
Wij horen graag hoe het verder gaat met het onderzoek en vooral: de uitkomsten? -
De prijs van biologische producten omlaag brengen
Soms is biologisch gewoonweg te duur.
De reden ligt deels in hogere kosten voor minder intensieve landbouw en veeteelt etc. Maar daarnaast ligt de prijs hoog doordat er minder vraag naar is, deels juist vanwege die hogere prijs. Daarnaast is de winstmarge op biologische producten bij veel supermarkten vaak hoger dan op niet-biologische producten.Deze vicieuze cirkel zou doorbroken kunnen en moeten worden.
Door je als consument te verenigen en desnoods centraal in te kopen kan de prijs van veel biologische producten omlaag en wordt het bereikbaar voor een grotere groep mensen, waarna de prijs nog verder kan dalen.Dit… meer
72 stemmen -
afwijkende vormen groenten en fruit
Ik hoorde recent in - ik meen - Koffietijd dat er meer dan een miljoen of miljoenen kilo groente en fruit wordt weggegooid in NL vanwege "afwijkende" vormen. Prima om te eten maar zogenaamd niet verkoopbaar vanwege die (leuke) afwijkende vormen. Oproep was in programma om massaal aan onze supermarkten te vragen deze afwijkingen wel te gaan verkopen, maar ik denk dat we met z'n allen zover nog niet zijn. In plaats van weggooien moet er toch iets anders mee gedaan kunnen worden?!!! Doneren aan de armen, aan zorginstellingen met grote keukens, dierentuinen voor mijn part (kunnen de entreeprijzen wat… meer
55 stemmen -
hurenvanburen.nl
Vandaag heb ik mijn boormachine te huur gezet op hurenvanburen.nl!
Dit wordt DE marktplaats voor huurartikelen! Eindelijk krijgt dit fantastische apparaat de kans wat meer te doen dan ruimte innemen in mijn kast. Sterker nog, ik hou er nog een zakcentje aan over ook!
Dus iedereen, volg mijn voorbeeld en zeg het voort, zodat ik binnenkort kan beschikken over een hogedrukspuit om mijn dakterras zomerklaar te maken of die overdreven geluidsinstallatie voor mijn verjaardagsfeest volgende maand. Al denk ik dat de buren daar minder blij mee zijn...19 stemmen -
licht in kantoorpanden 's avonds UIT
Om flink energie te besparen zouden we zoveel mogelijk bedrijven moeten stimuleren om het licht 's avonds in de kantoor- en bedrijfspanden uit te doen. Het is onbegrijpelijk dat zoveel bedrijven praten over duurzaamheid en ondertussen wel 's avonds de lichten laten branden in hun grote panden. Een herkenbaar voorbeeld is de Zuidas langs de A10 in Amsterdam, hier brandt vaak het licht, terwijl er geen mensen werkzaam zijn. Mijn idee zou zijn om collectief, bijvoorbeeld via Nudge, deze bedrijven aan te sporen dit beleid aan te passen. Een positieve vermelding op de Nudge-site, indien men meewerkt, zou wellicht een… meer
51 stemmen -
Biologisch afbreekbare stickers voor fruit
Stickers zitten op fruit om de consument te informeren wat voor soort of merk fruit ze eten.
Ik verwijder de stickers nu van de bananen en sinaasappels, maar wat zou het toch handig zijn als die stickers biologisch afbreekbaar zouden zijn en in de groenbak konden met de schillen!17 stemmen -
Wassen met wasmagneten
Op verzoek hier herplaatsing van een zoekgeraakte Broedplaats-tip. Luuk Mulder: vijf jaar geleden, tijdens de eerste wasbeurt met zogenoemde wasmagneten, gaf mijn wasmachine een overdosering aan, de trommel stond vol schuim en moest er extra water bij. Dit was eenmalig. Behalve de was wordt dus ook de wasmachine schoon. Handwas is ook mogelijk.
Wasmagneten moeten eenmalig worden aangeschaft en vervangen een basiswasmiddel. Bonte was wordt goed schoon en fris (geurloos), witte was kan vergrauwen en blijft wit als er een schepje soda aan wordt toegevoegd.
Verdere informatie zou u bijvoorbeeld kunnen vinden op:
http://www.zokanhetook.net/milieu/wasmagneten.php
Of onder het zoekwoord: “wasmagneten”. Lees… meer5 stemmen -
Weggooien winkels en horeca verbieden
Verbiedt de winkels, supermarkten en horeca bedrijven zomaar voeding weg te gooien. Er wordt zo onwijs veel weggegooid wat gewoon nog te eten is, of anders te composteren is. Al belandt het maar bij een daklozencentrum of laat het op eigen risico afhalen.
Eten weggooien is gewoon zonde. Deze initiatieven zij niet mogelijk zonder het aanpassen van de wet, waarin naar mijn informatie is opgenomen dat levensmiddelen niet langer dan een x-periode aangeboden mogen worden voor de verkoop. Bijv. de saucijsenbroodjes op een warmhoudplaatje, of de taart bij de bakker (die 2 dagen daarna nog prima te eten is, terwijl… meer
8 stemmen -
promotie vleesvervangers in 'wereldgerechten'
In vele zogenoemde wereldgerechten van bijvoorbeeld het merk Knorr moet je vlees (lees kip, gehakt etc.) toevoegen. In het kader van even snel iets bereiden en bewust minder of geen vlees eten op bijvoorbeeld de maandag, kan het vlees in het recept heel goed vervangen worden door een vleesvervanger zoals vegetarische 'gegrilde stukjes' etc. want dat smaakt - proefondervinderlijk vastgesteld - minstens net zo smakelijk!
Mijn nudge: laat de fabrikanten dat - het toevoegen van vleesverangers als alternatief voor vlees - ook duidelijk bij de bereidingswijze op de verpakking zetten...35 stemmen -
Poets jij je tanden ook met plastic?
Beste Nudgers, ik heb jullie stem/steun nodig om invloed uit te oefenen op fabrikanten van cosmetica en verzorgingsproducten.
Een groeiend gebruik van allerlei kunststoffen in cosmetica en verzorgingsproducten vormt een toenemende bron van vervuiling van de natuur, en vooral het oppervlakte water, de zeeën en de oceanen.Het gaat onder andere om kunststoffen in tandpasta, haar gel, eye lash enhancers, shampoo, bad-gel en vele andere producten. Kijk maar eens op de ingrediënten lijst van de producten op je wastafel. Als er o.a. polyethyleen (PE), VP / VP copolymeer, PVP (e.v.a.) op staat dan heb je een dergelijk product in handen.… meer
10 stemmen
AdminJosien
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
Er is al iets gaande St. De Noordzee werkt aan productenlijsten met goede producten (groene lijst) en producten met microplastics (rode lijst) – die zij met random bezoeken in verschillende winkels hebben gevonden. Dit is ook een samenwerking geweest dmv Co-research van het NudgePanel: http://nudge.nl/nudgepanel.
Nu is bijna vanzelfsprekend de vraag: wat zou er moeten gebeuren om hier echt een Nudge-nudge of een project van te kunnen maken. Ieder: kom maar op met de ideeën!
-
1 miljoen extra bomen in Nederland
Laten we (net als in België) een campagne gaan voeren voor 1 miljoen extra bomen. Diverse organisaties zoals VBV,(Vereniging voor Bos in Vlaanderen) en ANB (Agentschap voor Natuur en Bos) en UGent1010 (een studenteninitiatief ter promotie van een duurzamer Milieu werken hieraan mee. Zie ook www.1miljoenbomen.be
9 stemmen -
Buitenverlichting terugdringen
In het kader van de veiligheid en het keurmerk veilig wonen, worden veel (huur)woningen in mijn omgeving uitgerust met buitenverlichting. Gevolg: steeds meer buitenverlichting die de hele nacht brandt en daardoor een toename van lichtvervuiling en energieverbruik.
Er zou samen met woningbouwverenigingen eens serieus gekeken moeten worden in hoeverre al deze verlichting echt veiligheid brengt en of dit niet op een andere duurzamere manier kan worden bereikt.
30 stemmen
AdminJosien
(Beheerder, Nudge)
antwoordde
Er staat nog een recent topic op de Broedplaats, dat gaat over snelwegverlichting. Als je daar kijkt zie je een link naar het beleidsplan van de gemeente Barneveld. Met daarin een doortimmerde visie op buitenverlichting (ook in bebouwd gebied), inspiratie voor andere gemeenten? http://broedplaats.nudge.nl/forums/84737-suggesties-voor-nudges/suggestions/2602113-straat-en-snelwegverlichting-s-nachts-uit
En in Hoofddorp wordt in de loop van de komende 20 jaar alle openbare verlichting vervangen door LED-lampen. Met dimmers. Iets minder ingrijpend dan bij de gemeente Barneveld, maar alle kleine beetjes helpen. http://www.hoofddorpsecourant.nl/plaatsnamen/hoofddorp/lichtgevend_asfalt_in_haarlemmermeer_verlichting_wordt_duurzaam_23550076.html
-
Duurzame transportsector
Voor zover ik weet, rijden alle vrachtwagens die onze supermarkten bevoorraden op diesel. Dat kan natuurlijk een stukje duurzamer, door ze bijvoorbeeld op bio-ethanol te laten rijden. Ook denk ik dat het ontwerp voor de vrachtwagens slimmer kan zodat ze minder weerstand hebben en zuiniger kunnen rijden. Ook kan er nog een boel bijgeschaafd worden aan de rijstijl van sommige chauffeurs. Ik neem aan dat de transportsector zelf ook ziet dat de brandstof waar ze alles op doet steeds schaarser wordt, maar over alternatieven hoor ik uit deze sector niets. Op deze manier verder kan niet, dus lijkt het mij… meer
1 stem -
Wasweerbericht
Regelmatig zie ik de tip om was niet in een droger te doen, maar buiten te hangen. Ik heb geen droger, dus ik wacht al op "wasweer".
In navolging van de waarschuwingen voor de scheepvaart en het argrarisch weerbericht zou ik graag een wasweerbericht willen zien.
Ik weet niet goed hoe ik zou moeten aanpakken. Aankaarten bij het KNMI of Meteoconsult? Of via een omroep? Wie heeft een idee?Het normale weerbericht is niet altijd bruikbaar om te bepalen of zinvol is om je was buiten te hangen.Bijvoorbeeld: als het niet regent is, maar wel windstil, bewolkt en heiig is… meer
4 stemmen -
batterij oplader hoortoestel batterijtjes
Ik heb sinds 2 jaar 2 hoortoestellen met daarbij een oplader voor de batterijtjes, zodat ik niets steeds de batterijtjes weg hoef te gooien, ik heb al gemerkt, dat die oplader niet vaak door de audicien aanbevolen wordt, logisch, dan verkoopt hij geen batterijtjes meer, de aanschaf ervan is niet goedkoop, ik betaalde € 169,-- voor een Siemens apparaat, maar wel zéér milieuvriendelijk en ook zeer makkelijk in het gebruik, je zet de hoortoestellen er 's-avonds in en 's-morgens zijn ze weer vol. Nooit zomaar onverwacht leeg op een plaats, dat het ongelegen komt om ze te wisselen. Maar ook… meer
5 stemmen -
Een waardige teruglever/feed in regeling in Nederland
Allemaal leuk en aardig: windmolens, zonnestroompanelen etcetera. Maar de grootste weerstand is onze eigen overheid. Met een sobere terugleverregeling (sinds kort van 3.000 kWh naar 5.000kWh gezet) gaat de markt (bedrijven en particulieren) niet echt warm lopen. Zeker met de lage prijzen die zonnepanelen kosten is het eenvoudig een dak vol te leggen, en de opbrengsten zijn vaak VEEL groter dan het eigen verbruik. Daarom: laten we de duitse regeling DIE WETTELIJK is geborgd overnemen. 20 jaar lange zekerheid, bezit van een EIGEN teruglevermeter (dus geen extra meetkosten) en veel werkgelegenheid (in installatie, planning/advisering etc.). En in elk geval WEG… meer
39 stemmen -
proef-lokaal fietsroutes
Ik ben begonnen met het organiseren van fietstochten waarbij fietsers afstappen bij diverse Veluwse erven en daar streekproducten ophalen. Dus honing van de imker, kropje sla van de biologische zorgboerderij, lamsvlees van de biologische slachter. Aan het eind van de route wordt er een menu gekookt van de oogst uit de fietstas. Waar mogelijk kies ik voor biologisch, als dat niet langs de route kan dan zijn ingredienten in ieder geval lokaal geproduceerd en van het seizoen. Afhankelijk van de route is het ook de ene keer een chique restaurant dat het menu verzorgt, de andere keer een stichting met… meer
5 stemmen