Suggestie voor de volgende nudge ...

Platte daken? Nu het hoogste rendement (spaar)geld bij aanschaf zonnepanelen.

Hoewel ik al zo'n 7 jaar geleden zelf heel eenvoudig 4 zonnepanelen op mijn platte dak plaatste, kocht ik enkele dagen geleden nog eens voor €3380,-- een set van 8 panelen van 1840 Wp - 1565 kWh/ jaar bij Eco-Pro in Voerendaal. Tot mijn stomme verbazing nog veel goedkoper dan de collectoren die eind 2011 via wijwillenzon aangeschaft konden worden! Ook zag ik een aanbieder van zonnepanelen op huurkoopbasis (incl. installatie), waar je nu al minder "huur" per maand betaalt, dan dat je per maand uitspaart op je electrarekening.
Ik woon in Hoogland in een woonwijk (postcode 3828) met honderden (vooral particuliere) woningen met uitsluitend platte daken. Eigenlijk is er geen goede reden meer om deze daken nog onbenut te laten. Of je hebt bij directe aanschaf na 5 jaar gratis stroom, of je bespaart nu al (op huurkoopbasis) minder als je op huurkoopbasis panelen laat plaatsen. Die panelen zijn na 15 jaar je eigendom. Het is uniek als je op andere wijze een hoger rendement kunt halen op je spaargeld.
Ik roep iedereen in mijn woonwijk (postcode 3828) op om van hun platte dak een eigen energiecentrale te maken. De installatie kan eenvoudig zelf uitgevoerd worden. Een kleine dakdoorvoer (bv. luchtkoker van de CV) voor vier stroomkabeltjes, één of twee stopcontacten op afzonderlijke groepen, een steeksleutel, een ladder en oude (trottoir/beton)tegels als verzwaring zijn voldoende.
Ik hoop over enkele jaren bij mij in de buurt vrijwel geen ongebruikt plat dak meer te zien!

Martin de Jong

6 stemmen
Stem 0 votes Stem Stem
Stem
Aanmelden
Controleer!
(denken ...)
Reset
of meld je aan met
  • facebook
  • google
Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
Je hebt nog over! (?) (denken…)
AnonymousAnonymous plaatste dit idee  ·   ·  Markeer idee als ongepast…  ·  Beheerder →

0 reacties

Aanmelden
Controleer!
(denken ...)
Reset
of meld je aan met
  • facebook
  • google
Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
Het indienen van ...

Kennisbank en Helpdesk