zwerfafval of statiegeld...
Het Kabinet wil binnenkort het statiegeld op grote plastic flessen afschaffen. Veel gemeenten willen juist kleine plastic flesjes en blikjes óók onder de statiegeldregeling.
Staatssecretaris Atsma (Milieu) overlegt op 7 maart 2012 met de vaste commissie Milieu in de Tweede Kamer over de statiegeldkwestie.
Laat je stem horen tegen het afschaffen van het statiegeld en teken de petitie op www.echteheld.nl (tip van Benno).
Nudger S. Schouten plaatste eerder een soortgelijke oproep op de Broedplaats: 'Volgens een wet uit 2006 zou statiegeld moeten zijn ingevoerd op allerlei kleine drankverpakkingen, maar het is bij grote PET-flessen gebleven. Nu wil staatssecretaris Atsma dat zelfs afschaffen. De Nederlandse bevolking is het daar echter mee oneens: ruim 70% wil méér statiegeld, niet minder. Als we dit aan de politiek duidelijk maken, kan de statiegeldregeling worden uitgebreid, wat zorgt voor méér recycling en minder zwerfafval. Veel milieuwinst dus!' (suggesties door Admin samengevoegd).
6 reacties
-
Tako
schreef
Helemaal voor! In plaats van statiegeld af te schaffen, juist op meer producten statiegeld heffen (blikjes, kleine pet-flessen). In Duitsland werkt dit ook prima, dus waarom zou dit in Nederland niet kunnen?
-
Endoria
schreef
Het idee van statiegeld moet nu echt eens goed worden doorgezet. Ik lees dat de wetgeving voor drankverpakkingen er allang ligt (via echteheld.nl) maar nog niet is geeffectueerd door druk van bepaalde grote belanghebbers. Terwijl statiegeld op méér dan drankverpakkingen kan worden geheven! Sommige producten komen niet goed terug via het gewone afval en een financiele prikkel helpt áltijd.
-
Philip
schreef
Statiegeld is veel te laag naar mijn idee. Maak het gerust 1 euro per fles en blikje. Dat helpt geweldig tegen het toenemende zwerfvuil dat ik om mij heen zie. Mochten er dan nog figuren zijn die het "stoer" vinden om flessen weg te werpen dan wordt het zó door anderen opgeruimd.
(Misschien ook een idee om de McDonald's verpakkingen aan statiegeld te onderwerpen; rondom zo'n vestiging vind je vaak nog verpakkingen van de McDrive in de berm..) -
S. Schouten
schreef
Het idee van 'Anonymous' (op 5 okt.) is juist vorige maand in Deventer als primeur van start gegaan! Zie http://echteheld.nl/nieuws/473/ook_statiegeld_tegen_zwerfafval_in_sittardgeleen_en_deventer.
-
Anonymous
schreef
Wonende bij een schooleiland is mijn vuilniszak na het zoeken van zwerfvuil voor de helft gevuld met drankverpakkingen. Idee: inleverplaatsen op school zelf zou een beste oplossing zijn. Jeugd loopt de school uit met hun frisje en krijgen er punten voor, via de schoolpas, als zij deze in een automaat weer inleveren net als de statiegeldautomaten in de supermarkt. Ook dit is een maatschappelijke stage. Deze is immers in het leven geroepen om jeugd bewust te maken.
-
Anonymous
schreef
statiegeld...... had allang moeten gebeuren. geselecteerd innemen, vergroot de mogelijkheden voor recycling!